Kulturmuseet i Vejle

Hvis du strejker, bliver du fyret!

Hvilken betydning havde bomuldsspinderierne for industrialiseringen af Vejle? Hvordan var arbejdsforholdene dengang? Og hvad har det betydet for det samfund Danmark er i dag, at de ansatte krævede bedre rettigheder? I dette forløb vækkes historierne om industrialiseringen i Vejle til live gennem museets genstande, dilemmaspil, sanseoplevelser og spændende fortællinger om bl.a. spinderitøsernes kamp for bedre arbejdsvilkår.

Med udgangspunkt i Spinderihallerne fortælles historien om industrialiseringen og Vejles udvikling fra en søvnig provinsby, til en af Danmarks driftigste industribyer. Den industrielle revolution blev afgørende for, hvordan vores arbejdsliv og forbrug ser ud i dag.

Igennem dilemmaspil arbejder eleverne med historiske scenarier, identificerer sig med industrialiseringens arbejdere, og forstår hvilke problematikker de dengang stod overfor.

Eleverne får indsigt i arbejdernes vilkår, og lærer hvordan industrialiseringen påvirkede hele samfundet fra almindelige menneskers hverdag til det politiske system, og byens udseende.

 Husk at tilmelding skal ske SENEST 14 dage i forvejen. 

Spinderimaskine og garnnøgler på Kulturmuseet
Industrialiseringen og arbejderliv i Vejle
Foto

VejleMuseerne

©

VejleMuseerne

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
630 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Samfundsfag, Uddannelse og job
Læringsmål:
Eleverne videreudvikler indsigt i forudsætninger, forløb og følger af møder og sammenstød mellem kulturer på lokalt, regionalt og globalt niveau. Eleverne kan begrunde valget af eksemplariske eksempler på mod- og medspil mellem samfundsgrupper og lag. Eleverne kan diskutere omverdenens indflydelse på danske forhold politisk, kulturelt, økonomisk og socialt samt dansk påvirkning af tilsvarende forhold i omverdenen. Sidst i forløbet kan eleverne sammenligne levevilkår, værdier og holdninger i forskellige kulturer og diskutere historiske årsager til forskellene.

Færdigheds- og vidensmål:
Eleven kan forklare industrialiseringen i sammenhængen med konkrete begivenheder lokalt, regionalt og globalt, samt hvordan den har betydning og effekt på hverdagsliv og byudvikling.