Dansk på plakaten (gratis for københavnske folkeskoler)
Hvordan layouter man en plakat, så budskabet står skarpt? Hvilke virkemidler skaber blikfang?
Plakater og grafisk design er en del af hverdagen. I hjemmet er formålet dekoration, men i det offentlige rum skal plakaten nå at fange vores opmærksomhed, mens vi bevæger os hurtigt forbi i den larmende trafik. Billede og tekst skal tilsammen udgøre en helhed, som gør budskabet tydeligt og hurtigt at afkode – uanset om genren er politisk, kulturel eller kommerciel.
I undervisningsforløbet undersøger, analyserer og fortolker eleverne budskaber og blikfang på de mange danske plakater i museets samling. Gennem dialog og praktiske øvelser arbejder eleverne med plakatens mangeartede udtryk og får således et indblik i layout og grafisk design.
I designværkstedet arbejder eleverne casebaseret med at udvikle et pitch til deres eget plakatdesign.

DSB-plakat af Aage Rasmussen (1937)