Designmuseum Danmark

Dansk på plakaten (gratis for københavnske folkeskoler)

Hvordan layouter man en plakat, så budskabet står skarpt? Hvilke virkemidler skaber blikfang?

Plakater og grafisk design er en del af hverdagen. I hjemmet er formålet dekoration, men i det offentlige rum skal plakaten nå at fange vores opmærksomhed, mens vi bevæger os hurtigt forbi i den larmende trafik. Billede og tekst skal tilsammen udgøre en helhed, som gør budskabet tydeligt og hurtigt at afkode – uanset om genren er politisk, kulturel eller kommerciel.
I undervisningsforløbet undersøger, analyserer og fortolker eleverne budskaber og blikfang på de mange danske plakater i museets samling. Gennem dialog og praktiske øvelser arbejder eleverne med plakatens mangeartede udtryk og får således et indblik i layout og grafisk design.

I designværkstedet arbejder eleverne casebaseret med at udvikle et pitch til deres eget plakatdesign.

DSB-plakat af Aage Rasmussen 1937
DSB-plakat af Aage Rasmussen (1937)
Foto

Pernille Klemp

©

Designmuseum Danamark

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
850 kr.
Yderligere priser:
1 time: 400 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Håndværk og design - Design
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design
Læringsmål:
Viden om plakatens genrer og budskab.

Viden om plakatens virkemidler og blikfang.

Viden om grafisk design og layout.

Bruge museet som inspiration.

Afprøve egne idéer ud fra en given case.

Se alle tilbud fra: