Teatret Masken

DEN FØRSTE GANG

Liva er 15 år og en dag, ud af det blå, dukker hendes pisseirriterende, alt for direkte og rapkæftede far John op, og insisterer på, at hun skal være hans oplevelses-buddy. De skal prøve ting sammen, som de ikke har oplevet før – og så vil Liva endda blive betalt for sin deltagelse i fornøjelserne – alt sammen inden John skal i fængsel.

John er tappet for situationsfornemmelse og alt for meget for Liva, der samtidig med farens anmassende idéer, selv tumler med at opretholde forholdet til kæresten Mathias og veninden Bambi. Men hvilken 15-årig siger nej til at tjene penge på en række fede gratis oplevelser? John og Liva begiver sig ud på en hæsblæsende oplevelsesrejse, og det viser sig da også efterhånden, at John har en mening med galskaben. Trods modstand på rejsen med misforståelser, svigt og løgne fra alle sider, bringer oplevelserne dem tættere sammen. Og Liva må indrømme, at John, trods alt, er hendes far med en lang række gode livspointer, som hun må suge til sig – for man ved jo heller aldrig, hvornår noget er den sidste gang.

Inspirationen kommer fra lokale unge
Forestillingen bygger på en række inspirerende møder med lokale unge fra 8. klasser, som anonymt har delt deres autentiske fortællinger og personlige erfaringer med deres første gang med os. Uddrag af de unges ærlige og rørende beretninger optræder i forestillingen og sammenflettes med fortællingen om 15-årige Liva.

Når folk siger ”Den første gang”, refererer de ofte til den seksuelle debut, men i ungdomsforestillingen ”Den første gang” rummer begrebet meget mere end sex. Der er flere første gange. Alt har så at sige en første gang, og første-gangs-oplevelserne kan være så voldsomme og stærke, at man ikke er den samme som før, når man har gennemlevet dem. Selv de mindste ting fra den første gang kan blive til afgørende vendepunkter i ens liv: Første skoledag – Første gang man røg en cigaret - Det første kys – Den første kæreste – Den første følelse af ensomhed - Første gang man så en død person – Første gang man mister én, man elsker.

Med forestillingen giver vi unge mulighed for at fortælle om deres liv og oplevelser, tanker og drømme. 
Vi sætter en refleksionsrække i gang hos de unge, både før, under og efter forestillingen “Den Første Gang”.

Færdighedsmål
7.-10. klasse: Dansk - Kommunikation: 
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Sproglig bevidsthed:
    • Færdighedsmål: Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog 
    • Vidensmål: Eleven har viden om nuancer i sproget og sprogets virkning 
Kommunikation, Krop og drama:
    • Færdighedsmål: Eleven kan analysere eget og andres kropssprog
    • Vidensmål: Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog 
7.-9. klasse: Drama valgfag:
    • Dramaproduktion: Eleven kan agere i dramaproduktioner med forskellige virkemidler
    • Dramaanalyse: Eleven kan analysere teater- og dramaproduktioner
7.-9. klasse: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab – Sundhed og trivsel - Relationer: 
    • Færdighedsmål: Eleven kan vurdere følelsesmæssige dilemmaer i relationer
    • Vidensmål: Eleven har viden om følelser og relationers betydning for sundhed, trivsel og seksualitet
7.-9. klasse: Fortolkning:
    • Færdighedsmål: Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
    • Vidensmål: Eleven har viden om identitetsfremstillinger
8.-9. klasse: Sociale og kulturelle forhold - Socialisering:
    • Færdighedsmål: Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering og 
       identitetsdannelse 
    • Vidensmål: Eleven har viden om socialisering og identitetsdannelse

Skuespillere: Anna-Sofie Fredslund og Troels Kortegaard Ullerup
Hvornår har du sidst gjort noget for første gang?
Foto

Foto: Ingrid Riis

©

Teatret Masken

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
40 kr.
Yderligere priser:
Gratis for skoler i Guldborgsund Kommune.
Max deltagere:
130 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design - Design, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund, Modersmålsundervisning - Mundtlig kommunikation, Musik - Musikforståelse, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Køn, krop og seksualitet, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Billedkunst, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Kristendomskundskab, Medier, Musik, Nordisk sprog, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
7.-10. klasse: Dansk - Kommunikation:
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Sproglig bevidsthed:
• Færdighedsmål: Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog
• Vidensmål: Eleven har viden om nuancer i sproget og sprogets virkning
Kommunikation, Krop og drama:
• Færdighedsmål: Eleven kan analysere eget og andres kropssprog
• Vidensmål: Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog
7.-9. klasse: Drama valgfag:
• Dramaproduktion: Eleven kan agere i dramaproduktioner med forskellige virkemidler
• Dramaanalyse: Eleven kan analysere teater- og dramaproduktioner
7.-9. klasse: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab – Sundhed og trivsel - Relationer:
• Færdighedsmål: Eleven kan vurdere følelsesmæssige dilemmaer i relationer
• Vidensmål: Eleven har viden om følelser og relationers betydning for sundhed, trivsel og seksualitet
7.-9. klasse: Fortolkning:
• Færdighedsmål: Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
• Vidensmål: Eleven har viden om identitetsfremstillinger
8.-9. klasse: Sociale og kulturelle forhold - Socialisering:
• Færdighedsmål: Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering og identitetsdannelse
• Vidensmål: Eleven har viden om socialisering og identitetsdannelse