Designmuseum Danmark

Design og designprocesser

Hvorfra henter designeren sin inspiration, og hvilke overvejelser indgår i en designproces? Hvordan arbejder designeren med idéudvikling, skitsering og modellering?

Design forholder sig til en lang række spørgsmål, hvad angår æstetik, form, funktion, konstruktion, farver og materialer. Men design forholder sig også til bl.a. levevis, traditioner og forbrugsmønstre. I undervisningsforløbet undersøger og analyserer eleverne forskellige former for designobjekter, hvor disse parametre er vægtet meget forskelligt. Med udgangspunkt i genstande i museets samlinger får eleverne gennem dialog og praktiske øvelser et indblik i formgivningsprocessen bag funktionsbestemt design.

I Designværkstedet arbejder eleverne casebaseret med at udvikle og modellere deres eget design ud fra forskellige designparametre.

Eleve arbejder med designproces i værkstedet
Elev arbejder med designprocessen i værkstedet
Foto

Dann Nørgaard

©

Designmuseum Danmark

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
850 kr.
Yderligere priser:
1 time: 400 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelse:
HF, HTX, STX, VUC
Fag:
Design, Innovation
Læringsmål:
Viden om, hvilke overvejelser der indgår i en designproces (designparametre).

Kende forskel på indre og ydre dimensioner (funktion vs. æstetik).

Analysere og vurdere et designobjekt.

Bruge museets samling som inspiration.

Bruge skitse til idégenerering.

Afprøve idéer ved hjælp af modeller.

Se alle tilbud fra: