Rudersdal Bibliotekerne

Digitale fodspor & sociale medier!

Det kan være svært at vide, hvad man egentlig giver andre adgang til at vide om én, og hvad det egentlig har af betydning, når man færdes på sociale medier eller bare googler og klikker løs på internettet. Book os til en snak om lidt af hvert.

Børn og unge er daglige brugere af digitiale teknologier og det allestedsnærværende internet. Både bevidst og ubevidst ”betaler” man for diverse tjenester og apps med klik, likes, deling osv.

Vi tilbyder at holde små oplæg om, hvordan man kan forholde sig til det hele, og hvordan man bedre vurderer, hvad der er relevant og brugbart og sikkert. Emnerne kan variere bredt, så kontakt os, hvis I har brug for oplysning om det ene eller andet, så kommer vi ud i klassen og tager en snak med eleverne. Mulige overskrifter kunne være:

  • Digitale fodspor.
  • Beskyt dine passwords.
  • Undgå at blive hacket/phishet.
  • Hvad må apps på din telefon?
  • Simpel ophavsret på nettet.

Undervisningen vil understøtte digital dannelse og opøvelse af tværgående IT- og mediekompetencer, især med fokus på læreprocesser med udvikling af elevens positioner som kritisk undersøger og ansvarlig deltager.

 

Tilbuddet kan foregå på følgende måder:

  • På skolen - Bibliotekaren besøger klassen.
  • På biblioteket - Klassen besøger biblioteket. Vi kan modtage en klasse i mindre hold, hvis I har brug for det.
  • Online - Klassen deltager som gruppe på storskærm eller enkeltvis på egne devices. Skolens eget udstyr skal benyttes.
Barn med ipad

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, It og medier
Læringsmål:
Færdigheds- og vidensmål for dansk under IT og kommunikation.

Efter 4. klassetrin:
• Eleven kan begå sig i et virtuelt univers, og eleven har viden om digitale profiler og digital kommunikation.
• Eleven kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af sin færden på internettet, og eleven har viden om digitale fodspor.

Efter 6. klassetrin:
• Eleven kan vurdere konsekvensen af ytringer på internettet, og eleven har viden om muligheder og faldgruber for kommunikation på internettet.

Efter 9. klassetrin:
• Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet, og eleven har viden om kommunikationsetik.
• Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab, og eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation.