Doughnut-økonomi
Det her handler slet ikke om oliekogte kager. Årsagen til, at begrebet kaldes for doughnut-økonomi, er, at de to cirkler skaber en form, som på en prik ligner en doughnut. Tænk på formen som et kompas for menneskelig fremgang i det 21. århundrede. Målet er, at alle mennesker får opfyldt deres behov inden for planetens midler.
Doughnutten består af to koncentriske cirkler. Den inderste ring indeholder den sociale basis, de almenmenneskelige behov, og den yderste ring skal sikre, at vi ikke overforbruger af planetens rigdomme. Imellem disse to ringe ligger doughnutten. Her er der økologisk tryghed og social retfærdighed. Her kan mennesker trives.
I dette foredrag stifter eleverne bekendtskab med en ny økonomisk tankegang for bæredygtighed, som giver håb i forhold til alle vores globale kriser. Eleverne får en basisforståelse af doughnut-økonomiens 12 sociale og 9 økologiske dimensioner.
Foredraget foregår på din uddannelsesinstitution.
