Bornholms Kunstmuseum

Eventyrlige historier

Vi finder inspiration i kunstens underfundige billedfortællinger og tegner egne fantasifulde historier

Sammen kigger vi på 2-3 kunstværker med sjove eller underfundige fortællinger bag sig. Her finder børnene undervejs inspiration til at tegne egne fantasifulde historier. Vi åbner op for de udvalgte malerier ved brug af alle vores sanser og taler om, hvordan vi kan få dem ind i billeder, som de selv producerer undervejs. For hvordan kan man tegne vigtige lyde, der hører med til at levendegøre historien i billedet, en lugt, der beskriver en helt særlig stemning, eller en stærk følelse, der understreger pointen i motivet?

Forløbet motiverer børnene til at bruge deres fantasi og forestillingsevne og synliggør og understøtter samtidig kunstens mange visuelle sprog. Oplevelsen giver børnene en positiv oplevelse med at se på kunst og viser dem, at de kan gå i dialog med et værk helt selv!

Forløbet kan tage ca. 10 vuggestuebørn og ca. 12 børnehavebørn.

Praktisk information:
Når du booker læringsaktiviteten, så husk at skrive ønskede datoer og tidspunkter, antal børn og gerne ca. alder. Desuden institutionens navn og kontaktperson, tlf. og e-mail.

Baggrundsmaterialer:
Før besøget kan I med fordel se Bornholms Kunstmuseum på Google Cultural Institute.
I kan desuden orientere jer i bogen ”Billeder fra Bornholms Kunstmuseum” skrevet af museumsdirektør Lars Kærulf Møller – pocket book size og underholdende opslagsværk om museets samling.
Efter besøget kan I downloade de særlige ”eftertankeark” fra museets hjemmeside til brug i institutionen.

Børnehavebarn kigger på maleri af Martin Bigum, kunst og børn, kunst i daginstitutionerne
Børnehavebarn kigger på maleri af Martin Bigum.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
300 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
3, 4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Kommunikation og sprog
Læringsmål:
At lære om kunstens udtryksformer gennem leg og fantasi. Forløbet skal desuden give barnet en glæde, tryghed og åbenhed for at gå på museum og se på kunst.