Danmarks Forsorgsmuseum

Fattiggård eller Fjendeland

Et levende og medrivende digitalt dilemmaspil. I spillet skal eleverne tage stilling til de samme dilemmaer, som en række fattige og udsatte danskere stod over for under 2. Verdenskrig, og dermed tage del i deres historie.

Ved at spille ”Fattiggård eller fjendeland” oplever eleverne, hvordan livet var for en gruppe socialt udsatte danskere under 2. Verdenskrig. I spillet stilles eleverne over for de samme svære dilemmaer, som adskillige mænd på fattiggårde landet over stod over for. På fattiggårdene var man spærret inde bag høje mure og pigtråd, men fik man arbejde, opnåede man samtidig tilladelse til at forlade anstalterne. Derfor valgte mange mænd at lade sig hverve til tysklandsarbejde i et forsøg på at undslippe anstalterne og klare sig selv. Spillet er forskningsbaseret og bygger på helt ny forskning - alle scenarier er autentiske.

Formålet med dilemmaspillet er at give eleverne et indblik i en mindre kendt del af fortællingen om den tyske besættelse af Danmark 1940-45. "Fattiggård eller fjendeland" er gratis at benytte. Spillet er udviklet af Danmarks Forsorgsmuseum i samarbejde med Horsens Museum og spiludvikleren TripleDesign, 20 svendborgensiske og horsensianske udskolingsklasser og en undervisningskonsulent, som har kvalificeret indholdet didaktisk.

Ud over spillet finder du også en lærervejledning til dilemmaspillet, forslag til et undervisningsforløb til historie med spillet som omdrejningspunkt og et eksempel på inddragelse af dilemmaspillet i historieprøven. Derudover finder du skemaer med bud på, hvilke læringsmål spillet understøtter i fagene historie, samfundsfag, dansk og kristendomskundskab.

En del af det omfattende kildemateriale, som danner grundlaget for spillets historie, finder du på hjemmesiden under fanebladet ”Kildesamling”. Kildematerialet består af reglementer for tre fattiggårde, afhøringsskemaer, politirapporter, artikler, litteratur og historiske fotos fra perioden 1936-1945 samt klip fra tv-serien “Tysklandsarbejderne”. Dele af kildematerialet indgår i undervisningsforløbet, mens dele af materialet ikke gør. Der er således både mulighed for at bruge kildematerialet i det allerede udarbejdede undervisningsforløb eller bruge materialet til at stykke sit eget forløb sammen.

Udviklingen af spillet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. 

Danmarks Forsorgsmuseum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
Yderligere priser:
På klassen: Gratis. På Danmarks Forsorgsmuseum inkl. rundvisning: 800 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Fag:
Dansk, Samfundsfag

Se alle tilbud fra: