Københavns Befæstning - Frederiksberg

Fejlbombningen på Frederiksberg

Kom tæt på kilder og en særlig begivenhed på Frederiksberg under 2. verdenskrig.
Gennem lyd, lys og levende billeder, tager forløbet eleverne tilbage i tiden og en begivenhed, som ingen havde forudset.

Beskrivelse af forløbet

Englændernes tragiske fejlbombning af Den Franske Skole (Jeanne d’arc skolen) 21. marts 1945 danner den faglige ramme om dette forløb, hvor eleverne bl.a. skal arbejde med anvendelse af forskellige kilder i praksis og på Den Franske Skoles plads skal eleverne reflektere over mindesmærker og kollektiv erindring. Her skal de bl.a. udarbejde deres eget bud på en tekst til mindesmærket. 

Elevernes viden om kilder inddrages og danner grundlaget for dialog om det, de møder i forløbet. 

Eleverne føres under jorden, når de i civilbunkeren på Madvigs Allé ser en film direkte på den grå beton. Filmen beskriver hændelsen gennem lyd, billeder og øjenvidneberetninger. Man får næsten en fornemmelse af at flyene og bomberne falder lige udenfor.

Filmen er lavet af Krister Moltzen fra Third Ear.

Praktisk

Mødestedet er monumentet på Den Franske Skoles Plads (Frederiksberg Allé 74). 

Husk tøj efter vejret. Medbring gerne en ekstra trøje, da civilbunkeren godt kan være kølig, selv på en varm sommerdag.  

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Periode, hvor forløbet udbydes

Forløbet kan bookes fra april til og med juni, samt fra august til og frem til efterårsferien.

Herunder kan du finde lærervejledning, samt før- og efteropgaver

Foto: Skoletjenesten - Københavns Befæstning

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr. Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Frederiksberg, Københavns og Rødovre Kommuner. Se mere i onlinebookingen.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Kronologi og sammenhæng:
Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng
Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger

Kildearbejde:
Eleven kan forklare valget af kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og udtryksformer
Eleven har viden om kildekritiske begreber
Sprog og skriftsprog
Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilder formål og struktur

Historiebrug:
Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
Historisk bevidsthed
Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
Elever har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed