KØS Museum for kunst i det offentlige rum

Fremtidsvisioner - på museum med alle sanser

Kom med når vi lytter, dufter, bruger vores kroppe og føler os frem gennem udstillingen Realistic Utopias under temaer som krig og identitet

I udstillingen Realistic Utopias sætter kunstnerne fokus på nogle af de temaer, der er vigtige at huske, når vi skaber fremtidens offentlige rum og samfund. Værkerne hænger ikke tavse og ubevægelige på væggen, men inviterer til oplevelse med hele kroppen og alle sanser. 

I undervisningsforløbet lytter, dufter, bruger vi vores kroppe og føler os frem gennem udstillingen. Vi finder vores egen vej ind i kunstens temaer med udgangspunkt i lige det, værkerne vækker i hver enkelt elev. Gennem dialog og øvelser sætter vi ord på vores individuelle og fælles oplevelser og undersøger, hvordan vi bruger sanserne til at forstå alt det, der er omkring os.

Sammen vil vi besøge uspecificerede steder i en drømmende fremtidsverden. Man kan sige, vi træder ind i kunstnernes hoveder, hvor ideer tager form, men ikke er tænkt færdige endnu. Det er vores opgave at fylde rummene ud med elevernes tanker om fremtidens samfund under temaer som krig, fortællinger om fortiden og identitet. Vi bruger de sanselige erfaringer til at åbne op for nye forståelser af udstillingens temaer. 

 

 

Udstillingsfoto
Pedro Reyes (MX), Nul Atomvåben, 2020-igangværende
Foto

Julie Nymann

©

KØS Museum for kunst i det offentlige rum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
0 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Tale
Fag:
Billedkunst, Dansk
Læringsmål:
Eleverne kan forholde sig til temaer som krig og identitet gennem undersøgelse af kunsten
Eleverne kan udtrykke sig om værkerne gennem medskabende processer
Eleverne kan sætte værkerne i forhold til hinanden og vores samtid
Eleverne har viden om stilarter og formsprog indenfor samtidskunsten f.eks. performance- og installationskunst
Eleverne kan fremstille egne performative udtryk