Greve og Grevinde for en Dag
Igennem levendegørelse og aktiviteter udfordres eleverne motorisk, sprogligt og æstetisk i mødet med den historiske dannelse for grevskabet i 1700-tallet. Med dans og legende undersøgelser skal kroppen og sanserne bruges til at skabe oplevelser med historien inde i udstillingen. Forløbet anskueliggør yderligere forskellen mellem mennesker, der trækkes meget skarpt op under enevældens rangsystem.
Kompetenceområder: Fremstilling. Kildearbejde. Kronologi og sammenhæng. Alsidig idrætsudøvelse. Undersøgelse.
Kanonpunkter: Stavnsbåndets ophævelse, stormen på bastillen, ophævelse af slavehandel.
Undervisningen fokuserer på formidling igennem forskellige aktiviteter.
Kropssyn og dannelse – Vi undersøger 1700-tallets forståelse af kroppen og sindet og dannelsen heraf igennem kreativ leg og sprogundervisning i skolestuen samt danseundervisning i riddersalen.
Sprog og sociale omgangsformer – Vi bruger brevskrivningen som kreativ indgangsvinkel til at forstå 1700-tallets omgangsformer og dagligdag.
Samfundets opbyggelse – Vi lærer om forskellige samfundsgrupper og det enevældige rangsystem igennem kreativt arbejde med ordensbånd, ridderbreve og rangtitler.
