Hvor der er vand, er der liv
Hvor tit mon du tænker over vandets alder? Tænker over det kredsløb, der får det 10.000 år gamle vand til at cirkulere fra undergrunden, gennem jordlagene, ind i planternes rødder, op i skyerne, ind i duggens dråber, ind igennem huden, ned gennem svælget og ud i alle kroppens porer. Når vi følger vandet, følger vi også menneskets forbundethed med verden – og den er da for vild!
Vandet giver sammen med solens stråler og jordens muld næring til planter og træer. Eleverne skal gå to veje i undersøgelsen af vandet; dels skal de se på vandet i naturens kredsløb, og dels skal de se på, hvordan vand optræder i kristendommen, både i den bibelske skabelsesberetning og som en kilde til forundring, fortællinger og symboltænkning.
Som en central del af forløbet skal eleverne på et kirkebesøg, hvor de skal lytte til en lydfortælling skabt af teatergruppen Carte Blanche. En lydfortælling er et lydværk, der kombinerer fortælling, musik og reallyd, og som her i projektet har fokus på et udvalgt tema. Kirkebesøget er et centralt element i projektet, der lægger op til det videre arbejde i klassen.
