KViST

KASTER GUD MED TERNINGER? (Sorø)

Med afsæt i begreberne determinisme og indeterminisme introduceres eleverne til Albert Einsteins og Niels Bohrs kamp om fysikkens forståelse af virkeligheden. For kan alt udregnes og kortlægges, hvis blot vi kender alle naturlovene? Og hvad nu, hvis der ikke er en sammenhæng mellem årsag og virkning, men alt blot er tilfældigt? 

Bestemmer vores gener, hvordan vi klarer os i livet? Er det din egen skyld, hvis du bliver syg? Kan jeg overhovedet vide, om verden eksisterer, hvis jeg ikke kan sanse alt ved den? Spørgsmål som disse får eleverne lov til at prøve kræfter med i dette højtflyvende tværfaglige undervisningsprojekt. 

Med afsæt i begreberne determinisme og indeterminisme introduceres eleverne til Albert Einsteins og Niels Bohrs kamp om fysikkens forståelse af virkeligheden. - For kan alt udregnes og kortlægges, hvis blot vi kender alle naturlovene? Og hvad nu, hvis der ikke er en sammenhæng mellem årsag og virkning, men alt blot er tilfældigt? 

I kristendomskundskab præsenteres eleverne for to af reformationens giganter, Martin Luther og Erasmus af Rotterdam, og deres syn på viljen. - For er den bunden eller fri? Og hvis den er fri, hvorfor gør vi så nogle gange det, vi ikke vil? 

Gennem arbejdet med film, lydfortællinger, terningkast og forskelligartede opgaver inviteres eleverne til at “lege” med. Projektets ærinde er ikke at komme til bunds i sagerne eller finde et endegyldigt svar, men med Niels Bohrs ord, så vil eleverne ”få lov at arbejde med begreber, som man kan blive lidt svimmel af”. For hvis alt er tilfældigt, kan man så regne med noget? 

NB! Projektet indeholder svært stof. Det kan derfor være en god idé at fortælle eleverne på forhånd, at de ikke skal blive fortvivlede, hvis de ikke forstår alt. De skal blot hænge på så godt de kan, og forhåbentligt få en oplevelse af, hvor mind-blowing fysik kan være.

Historiske personer

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
7 timer
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Fysik/kemi, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Læringsmål for de enkelte fag findes i materialet.