Heerup Museum

KATTEMASKERADE!

I forbindelse med udstillingen DET VAR KATTENS, som åbner d. 7. februar 2020, tilbyder Heerup Museum et kreativt værkstedsforløb, hvor eleverne stifter bekendtskab med en farverig kunstner og arbejder med udklædning, symboler og skraldekunst.

Værkstedsforløbet “Kattemaskerade!” starter med en dialogbaseret omvisning i udstillingen med fokus på katten som motiv. Sammen med en erfaren kunstformidler vil klassen gå på opdagelse i udstillingens farvestrålende værker af Henry Heerup, hvor katten dukker op i mange afskygninger. Katten var en fast følgesvend i Heerups liv og kunst, hvor den ikke bare optræder som en finurlig hverdagsskildring, men også indgår i komplekse fortællinger om identitet og menneskelige relationer. Gennem brug af symboler og personificering smelter grænsen mellem dyr og menneske sammen. I en leg med virkelighed og fantasi trækker Heerup således på en folkelig forståelse af katten fra gamle kulturelle fortællinger med tråde til eventyr og overtro. Katten, der jager om natten og har mange personligheder – det ene øjeblik er den din bedste ven med blød, indbydende pels, og det næste øjeblik forvandler den sig til en lunefuld jæger med spidse klør og skarpe tænder – forbindes ofte med noget mystisk og overnaturligt og optræder derfor undertiden som vilddyr eller varsel. Også i nyere fortællinger og i populærkultur bruges katten som motiv og symbol, hvilket vi vil inddrage i vores undersøgelse af katten i samtidskunstværker af bl.a. Arne Haugen Sørensen og Julie Nord.

Inspireret af Heerups leg med kattens forskellige personligheder fortsætter klassens besøg i værkstedet, hvor eleven med sin fantasi og forestillingsevne skal forvandle skrald til katte-masker. Med afsæt i udstillingens mange katteskildringer bringes associationer i spil, når vi starter med at tale om kattens karakteristiske udtryk og kendetegn, som bl.a. dens spidse ører, skæve øjne, knurhår og snude. Herefter får hver elev en skabelon, som vi bruger som udgangspunkt for at bygge og formgive vores kattemasker. Eleven må gøre sig tanker om de valg, der skal træffes for at få et bestemt udtryk frem. Det handler således om at arbejde med en fortolkning af forskelligartede roller og udtryk, når kattens mystiske væsen skal findes frem ved hjælp af limpistol, saks og forskelligartede skraldematerialer. Arbejdet med skraldekunst vil også aktivere den enkelte elevs forestillinger om verden og kunsten på en fordomsfri og lærerig måde. Til sidst tager vi så de hjemmelavede kattemasker på, der nu er sat på pinde, og stiller op til kattemaskerade for sammen at se, hvilke fantasirige og forskelligartede kattevæsener der nu er dukket op!

NB. Som forberedelse beder vi alle klasser medbringe materialer hjemmefra, som f.eks. gamle mælkekartoner, æggebakker, diverse låg, konservesdåser eller lignende, men vi har naturligvis også skraldematerialer i værkstedet.

Litografisk værk af Henry Heerup. Tilhører Heerup Museum
Grafisk værk af Henry Heerup
Foto

Henry Heerup

©

Heerup Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
720 kr.
Yderligere priser:
Nedsat pris à 200 kr. for skoler i Rødovre Kommune.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation
Fag:
Billedkunst, Dansk, Håndværk og design
Læringsmål:
Forløbet opfylder følgende færdigheds- og vidensmål for faget billedkunst efter 2. kl.:

Eleven har viden om og kan kategorisere motivkredse, eleven har viden om primær- og sekundærfarver, eleven kan aflæse centrale informationer i billeder, eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold, eleven har viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder, eleven har viden om skulpturteknikker, eleven kan fremstille en skulptur.

Forløbet opfylder følgende færdigheds- og vidensmål for faget billedkunst efter 5. kl.:

Eleven har viden om stilarter og formsprog, eleven kan tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser, eleven kan redegøre for billedsymbolers betydning, eleven har viden om assemblage, eleven har viden om billeders kommunikative funktion.