Kulturskolerne

Kulturpakke – Den færøske fjordtrold – Skole: 1.-3. klasse

Ved skumringstid dukker den fæle færøske fjordtrold op af havet og går op på land, fuldstændig overgroet af tang og klippestykker, for at jage voksne og børn en skræk i livet med sit grufulde udseende.
Eleverne kommer til at arbejde som illustratorer, hvor de arbejder med at illustrere det færøske sagn om fjordtrolden.

Eleverne arbejder med ekspressivt maleri. Vi lader os inspirere af den fantastiske færøske natur og maler vilde og stormfulde færøske havbilleder med store armbevægelser. Vi maler og trykker farvestrålende papirer med tang- og stenstrukturer. Vi klipper former ud af papirerne, som sammensættes til trolde, der klistres på hav-baggrundene. 

Vi kommer til at være i et intuitivt kreativt ”rum”, hvor vi ikke tænker på, om billedet bliver pænt eller rigtigt. Det er slet ikke det, som det handler om. Det handler om at være i nuet. At arbejde spontant med farvelægningen og trykteknikkerne.

Dagens forløb:

Inspiration:

  • Vi taler om, hvad en illustrator laver, og gennemgår visuelt den illustrationsproces, som eleverne kommer til at gennemspille i løbet af dagen.
  • Vi taler om, hvad eleverne kender til Færøerne. Vi kigger på billeder af landet: Fjelde, forskellige typer tang og sten og lader os inspirere af den helt særegne, rå og anderledes natur, som eleverne skal beskæftige sig med i illustrationerne.
  • Sagnet læses højt. Eleverne sætter ord på, hvordan fjordtrolden kunne se ud. Har den en stor eller lille mund? Er hovedet overbegroet med tanghår? Det bestemmer eleverne selv!

Udførelse:

  • Eleverne eksperimenterer med forskellige maleteknikker:

Maleri – baggrunde:

  • Vi arbejder med akvarelfarve og maler baggrunde med teknikken ”vådt-i-vådt”. Hele armen skal i spil og males ud over papiret, så vi får nogle store penselstrøg, der flyder ud i hinanden.

Maleri – tang og klippe:

  • Hver elev trækker et billede af et stykke tang, som de farve- og formmæssigt lader sig inspirere af. Vi maler og klatter på papirerne, som vi trykker oven på hinanden for at få klippe- og tangstrukturer frem, som vi skal bruge til troldens ansigt, øjne, hår osv.

Collage:

  • Derefter tegner og klipper vi de forskellige former til fjordtrolden ud. Til sidst arbejder eleverne med collage, hvor de sammensætter de udklippede former og konstruerer en trold, som til sidst limes på hav-baggrunden.

Afslutning/perspektivering:

  • Vi slutter af med at tale om dagen. Har eleverne lært noget nyt, praktisk såvel som begrebsmæssigt? Vi perspektiverer og taler om, hvordan den videre proces ville være i ”den virkelige verden”, fra grafisk opsætning til tryk og distribution af den færdige bog.

Formål

  • Eleverne får et bedre kendskab til Færøerne og den færøske sagnskat.
  • Eleverne gennemgår, i løbet af en dag, den praktiske illustrationsproces: fra tekst til færdig illustration.
  • Elevernes kreativitet udvikles i arbejdet med teknikken collage, herunder: maleri, tegning, klip og komposition.
  • Forløbet skærper elevernes form- og farveforståelse.

 

Det kan I gøre inden kulturpakken:

  • I kan høre nogle af sagnene læst højt i podcastserien ”Færøske Fabler” af Rikke Mia Skovdal på app'en TalkTown, 2020, som er til børn i alderen 5-12 år. (I kan downloade appen gratis de første to måneder.)
  • I kan læse nogle sagn fra letlæs-bogen ”Sagn og eventyr - Fra Færøerne” af Kirsten Gade, Dingo-bøgerne, Gyldendal, 1982.
  • I kan beskæftige jer med letlæs-fagbogen ”Færøerne” af Peter Bering, Faktisk serien, Gyldendal, 2011. Målgruppe: 1.-3. klasse. Bogen indeholder en beskrivelse af landets udseende, historie, dyreliv og andre emner.

 

Det kan I gøre efter kulturpakken:

  • Lave en udstilling med alle illustrationerne, hvor I også hænger sagnet op samt en kort beskrivelse af processen, så de andre elever kan se, hvad projektet har handlet om, og hvilket sagn der er blevet illustreret (Annika mailer en opsætning af sagnet og en projektbeskrivelse, som er sat grafisk op og er lige til at printe ud, hvis I er interesserede i det).
  • Illustrere flere færøske sagn. Til sidst kunne hver enkelt elev samle sagnene og illustrationerne i et lille hæfte, så hvert barn ender op med hver deres lille illustrerede bog.  
  • Benytte illustrationsprocessen/teknikken i forbindelse med andre typer tekster eller temaer.

 

Underviser

Annika Øyrabø arbejder som illustrator og underviser. Hun illustrerer børnebøger. Hun har senest illustreret børnebogen “Strikurnar” (“Stregerne”) for det færøske forlag Bókadeild Føroya Lærarafelags, 2022. Bogen er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2023. Hun har også illustreret den færøske børnebog "Abbi og eg og abbi“ (Bedste og jeg og Bedste”), senere udgivet på dansk på Boldens Forlag. “Abbi og eg og Abbi” har modtaget Tórshavns Kommunes børnekulturpris 2021 samt Vestnordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2022. Den var også nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2022.

Se flere bøger og projekter på: www.annikaoyrabo.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst

Varighed Én dag, kl. 9.00-13.30 

Periode: 2023: efterår, 2024; forår 

Færøske fjordtrolde
Færøske fjordtrolde
Foto

Annika Øyrabø

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4½ time
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Nordisk sprog
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsområder i faget Billedkunst:

Eleven kan male ud fra idéer og oplevelser.
Eleven har viden om farveblanding samt anvendelse af enkle teknikker og redskaber.
Eleven har viden om enkle grafiske trykmetoder.
Eleven kan fremstille billeder i flere lag.
Eleven har viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder.