Kulturskolerne

Kulturpakke - Designer for en dag - Skole: 4.-7. klasse

Vi skal arbejde som designere og gennemspille hele designprocessen i løbet af en dag - fra idé til det færdige produkt.

Vi lader os inspirere af det finske tekstil- og tøjfirma Marimekko, som har lavet mønsterdesign siden 1950’erne. Hver af jer kommer hjem med jeres helt eget, unikke og gennemdesignede produkt.

Formål
At eleverne bliver i stand til at overskue samspillet mellem idé, planlægning og udførelse samt at udvikle færdigheder i at fremstille produkter med æstetisk og funktionel værdi.

Forløb

  • Samtale med eleverne om design samt begreberne æstetik og funktionalitet. Gennemgang af designprocessens faser.
  • Iagttagelsestegning med afsæt i naturens former. Eleverne tegner blomster og registrerer derigennem blomsternes forskelligartede formsprog.
  • Med iagttagelsestegningerne som forlæg eksperimenterer eleven med at designe forskellige stiliserede former og udvælger de to mest interessante.
  • Eleven afprøver farvesammensætninger.
  • Vi gennemgår kompositionsprincipper.
  • De to udvalgte former omdannes til trykformer.
  • Eleven trykker et par forskellige mønsterskitser.
  • Ét af mønstrene udvælges og trykkes på stoftasken.
  • Eleverne forklarer designprocessen, og vi overvejer i fællesskab, hvad de kan bruge den til fremadrettet.

Underviser

Annika Øyrabø, illustrator og designer. www.annikaoyrabo.dk

Underviser Annika Øyrabø har udgivet flere bøger for børn, senest undervisningsmaterialet “Professor Skrald og Skrotrobotterne”, Coop Skolekontakten 2018, "Skrotrobotter, papkøer og andet sjov", Carlsen, 2014 – en bog med en masse idéer til, hvad man kan bygge ud af skrald – samt "Lortehjorte – Historier for moderne møgunger", Jensen og Dalgaard, 2014. www.annikaoyrabo.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst
Varighed: Én dag, kl. 9.00-14.00
Periode: 2020: uge 46, 2021: uge 4 

Designer for en dag

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Håndværk og design
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsområder i faget håndværk og design.

DESIGN

Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.

IDEAFPRØVNING FASE 1

Færdighedsmål: Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge.

Vidensmål: Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker.

HÅNDVÆRK OG MATERIALER FASE 2

Materialekombination og udtryk.

Færdighedsmål: Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk.

Vidensmål: Eleven har viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk.