Kulturskolerne

Kulturpakke – Grafik med koldnål og dybtryk – Skoler: 3.-9. klasse

Dybtryk – kopi – print – originalgrafik. Radering med koldnål på plexiglas. Grafik og gamle trykteknikker i nye rammer.

Få fingrene ned i den sorte tryksværte – som også kan være fx blå eller rød.

I denne kulturpakke afprøver eleverne enkle trykteknikker, fx koldnål på akrylplader, som er en nutidig raderingsteknik uden ætsninger. Vi bruger akrylplader som bund for koldnålsradering og monotopi, hvor de gamle mestre brugte kobberplader og senere også zinkplader. Værktøj og proces er det samme og har ikke ændret sig, men materialerne er nye. 



Vi tager udgangspunkt i Piranesis fabulerende "arkitektur" og finder måske arkitekturudsnit til inspiration rundt omkring Kulturskolerne.

I dybtryk ridses pladen med en raderingspen, hvorefter pladen sværtes og farven "suges" op i papiret. I det klassiske linoleumstryk foregår det omvendt; her arbejdes der med højtryk, hvor det, der er skåret af pladen, bliver hvidt i trykning, og områder, der ikke er skåret, bliver sorte. Dybtryk er på den måde en anderledes proces, som kan give fantastiske resultater.

Forløbet tilrettelægges naturligvis ud fra det tilmeldte klassetrin. 

Forberedelse

Underviser

Hanne Ravn Hermansen, kunstner og underviser på Billedskolen ved Kulturskolerne, se i øvrigt www.kromosom.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst

Varighed: Én dag, kl. 9.00-13.00

Periode: 2023 uge 46-51, 2024 uge 5 og 17

Koldnål a la Piranesi
Koldnål a la Piranesi.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation
Fag:
Billedkunst, Håndværk og design
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsmål i faget billedkunst:

Eleven kan anvende forskellige grafiske metoder.
Eleven har viden om grafiske metoder.
Eleven kan inddrage omgivelserne i billedfremstilling.
Eleven kan arbejde eksperimenterende med rumlig form.