Kulturskolerne

Kulturpakke - Krop, rytme og teamwork - Skole: 0.-2. klasse

Der kommer sved på panden og rytme i benene, når Mikkel guider klassen igennem en to-timers rytmeworkshop med fokus på at samarbejde og fungere som en gruppe.

I denne kulturpakke får både elever og lærere et et godt indblik i, hvordan man kan komponere musik på alt, hvad man kan få lyd ud af. Det er med en legende tilgang til musik, at vi skaber musik på krop, stemme og murerbaljer. Og så handler det om koordination - får jo mere, man lytter og samarbejder, jo bedre lyder musikken. 

Formål

  • Eleverne introduceres for rytmelære
  • De træner deres samarbejdsevne og modet til at stå frem. 
  • I løbet af to timer skabes rytmer og musik, og eleverne opnår følelsen af, at det kun kan lykkes, hvis vi alle arbejder sammen og lytter aktivt til hinanden.

Forberedelse og særlige forhold

  • Workshoppen kræver god plads enten i en sal eller hal med fornuftig akustik - eller alternativt på Kulturskolerne, hvis det kan passes ind med øvrige forløb.
  • Det er vigtigt, at læreren er aktivt med i workshoppen, samt at man rydder skemaet, så der ikke skiftes lærere i løbet af dagen.
  • Gå gerne på YouTube og se nogle videoer med folk, der laver stomp
  • Det er vigtigt at gruppen, der deltager kan tage imod kollektive beskeder. 

Underviser

Mikkel Schnettler, musiker. www.rytmeworkshop.dk

Hvor: Egen skole eller Kulturskolerne efter ønske. Et lokale, der er stort nok til, at alle kan stå i rundkreds
Varighed: Én dag, kl. 9.00-11.00
Periode 2020: september-oktober og 2021: januar-februar (dog ikke tirsdage)

Krop, rytme og teamwork

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikforståelse, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Musik
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsområder i faget musik:

1.-2. klasse

Eleven kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter.

Lydformning

Færdighedsmål: Eleven kan skabe lydillustrationer med krop, stemme og klangkilder, herunder digitale medier.

Vidensmål: Eleven har viden om klangkilder.

Spil

Færdighedsmål: Eleven kan anvende percussion som ledsagelse til leg og sang.

Vidensmål: Eleven har viden om spilleteknik på percussioninstrumenter.

Færdighedsmål: Eleven kan deltage i enkelt sammenspil.

Vidensmål: Eleven har viden om rytmiske og melodiske figurer.