Kulturskolerne

Kulturpakke - Matisse! Farver! Farver! Farver!- Dagtilbud: 4-6 år

Vi klipper, maler, limer og arbejder med farverige collager inspireret af Matisse. På med malerkitlen, grib saksen, og tag med på en rejse sydpå til det varme direkte lys og en levende malerfortælling.

Børnene flyttes i tid og rum gennem en fortælling, hvor de hjælper Matisse med at klippe og klistre et stort værk, mens han er indlagt på hospitalet. Matisse begyndte på sine store papirklip, da han lå syg. 

Matisse (1869-1954) skabte en fantastisk bog om jazz i 1947, fyldt med farverige papirklip ledsaget af kunstnerens skriftlige tanker. Med sine papirklip, poetiske tekster og cirkustemaer markerede den Matisses vej ind i et nyt medie.

I denne kulturpakke lytter eleverne med bind for øjnene og tegner til jazzmusik og laver collager inspireret af Matisses gouachefarver. Børnene slår terninger om 24 farver og bruger malerrulle til at påføre dem. Bliver det en karrygul, en babyblå eller olivengrøn? Hver workshop får sit eget farveudtryk. Undervejs lærer børnene om farvekombinationer og hører om Matisses mest kendte malerier. Hvert barn laver en individuel collage, der lagt sammen med alle de andre børns collager, udgør et stort sammenhængende værk.

Formål

  • Børnene bliver introduceret til Matisses samtid og teknikker.
  • Børnene bliver introduceret til farvelære gennem enkle forsøg.
  • Børnene træner færdigheder som at klippe, lime og lave collage.

Inden kulturpakke kan I

  • Træne stregtegning og motiver, gerne dyr og planter fra samme klimazone. Børnene tegner udvalgte dyr og planter, klipper dem ud og limer dem op på en farvet baggrund.
  • I kan snakke om primærfarver og lave farvecirkler.
  • I kan kigge på Matisses arbejde, ex. ‘Oceania the sky’, ‘Oceania the sea’.

Efter kulturpakke kan I

  • Arbejde videre med collageformen. Skabe egne collager ud fra aviser, blade, reklamer, fotografier, fundne genstande.
  • Se på andre collager: Fx Matisses "Oceania the Sky" og "Jazz", Henry Heerups "Grammofonmanden"Man Rays Le Violon d'Ingres, Arthur Köpckes Partielle sammenhænge.
  • Arbejde videre med farver og simpel farvelære med kunstnere som Picasso, Tal R, Paul Klee, Hilma af Klint.

Underviser

Henriette Brun, forfatter, maler og formidler. Hun er uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Kunstakademiet i Hamburg, Kunsthåndværkerskolen i Kolding og har en PD i billedkunst. Forfatter til den mangesansede læringsbog: WORFOR! Forunderlige fortællinger i et legende naturvidenskabeligt univers, udkommet 2020 på Dafolo.
Se mere på:
@worforworkshops    
@henriettebrunart    
 
www.henriettebrun.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst
Antal børn: 
16 - det skal være den samme børnegruppe begge dage
Varighed: To på hinanden følgende dage, kl. 9.30 -11.00 
Periode: 2022 uge 36-37, 2023 uge 9-10

På besøg i Matisses værksted
På besøg i Matisses værksted

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 dage
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
16 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene oplever deltagelse og medindflydelse

Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale

SOCIAL UDVIKLING
Børnene træner deres empati

Forløbet understøtter fællesskaber, hvor forskelligheder ses som en ressource

KOMMUNIKATION OG SPROG
Forløbet understøtter at børnene opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og idéer, som de kan anvende i sociale fællesskaber.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som både som tilskuere og aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier