Legende Let Ballet - BALLETLEG i daginstitution/0. klasse
Tema - vælg jeres legeunivers:
Hvad vil I ballet-lege? Skal det være en historie, en begivenhed, en fantasileg, et eventyr? Kun fantasien sætter grænser.
Vi leverer musik, instruktionsvideoer, rekvisitter/kostumer samt naturligvis balletunderviser til forløbet.
Udvidet indhold: Vælg om I vil inkludere andre kunstretninger i forløbet ud over ballet (fx billedkunst, skuespil, sang, levende musik). Vi sørger for at inkorporere det udvidede indhold i projektforløbet og tage kontakt til relevante kunstnere/formidlere, hvis det ønskes.
Projektforløb:
Vi planlægger forløbet sammen med institutionen. Forløbet kan helt skræddersys i forhold til omfang og indhold eller der kan vælges mellem tre basisforløb:
- Grundforløb (GRATIS): formøde - workshop - evalueringsmøde
- Grundforløb med afslutningsevent: formøde - workshop - afslutningsevent - evalueringsmøde
- Udvidet forløb: formøde - workshop 1 - workshop 2 - evalueringsmøde
- Udvidet forløb med afslutningsevent: formøde - workshop 1 - workshop 2 - afslutningsevent - evalueringsmøde
Vi udarbejder en projektbeskrivelse og tidsplan sammen med daginstitutionen, herunder aftaler vi tilgang til:
- Logbogsføring inkl. erfaringsopsamling
- Dokumentation (samlet)
- Realisering af udbytte (så vi sikrer, at daginstitutionen får opfyldt læringsmålsætningen)
EKSEMPEL på forløbet 'Dans et eventyr' med temaet "Tommelise"
På formøde i institutionen aftales:
- hvilken billedbog, der skal bruges (skaffes evt. af det lokale bibliotek i flere eksemplarer, så pædagogerne har rig mulighed for at gennemgå historien med børnene inden selve workshoppen.)
- Hvilke yderligere materialer/rekvisitter skal anskaffes, herunder videoer/papkort med grundtrin, grundtrins-skema og inspirationsbilleder fra bogen i storformat til ophængning
- Tidsplan, praktiske foranstaltninger og opgavefordeling ift. dokumentation og logbogsføring
2-timers workshop, maks. 22 børn og pædagogisk personale:
- Opvarmning med grundtrin/signaturtrin
- Dans 1: Tommelise & Alfekongen
- Dans 2: Skrubtudser
- Dans 3: Fisk
- Dans 4: Kreativ balletleg, hvor børn, pædagoger og underviser sætter de lærte trin og bevægelser sammen på nye måder
- Nedvarmning - ro i kroppen og eftertanke
Afsluttes med evalueringsmøde, hvor plan for implementering af daginstitutionens fremtidige brug af rammelegen "Tommelise" udarbejdes, herunder indhold til ekstra danse og tilgang til realisering af udbytte. Evt. yderligere hjælp kan aftales efter behov.
