M/S Museet for Søfart

Livet på et dampskib i 1930

Tag på en tidsrejse tilbage til år 1930. Der venter eleverne en sansemættende oplevelse, når klasselokalet byttes ud med et ægte dampskib.

Formål:

  • at eleverne oplever en undervisningsform med højt læringspotentiale, hvor alle kan være med.
  • at eleverne på egen krop får afprøvet livet på et autentisk dampskib fra 1930’erne.
  • at eleverne får en god fælles klasseoplevelse.
  • at eleverne får redskaber til at kunne sammenligne sømændenes levevilkår ombord på skibe med elevernes levevilkår i dag.
  • at eleverne får afprøvet gammelt maritimt håndværk.
  • at give eleverne mulighed for at spille en rolle som sømand og være en anden end sig selv.

Rollespillet begynder således…

”Året er 1930. Dampskibet S/S BJØRN ligger ved kaj i Helsingør havn. Skibet er en robust båd og fungerer som isbryder. Den bryder let isen i vintertide på havet, så skibstrafikken kan forsætte med at fragte vigtigt gods.

Det er Kaptajn Jakobsen, der er kaptajn på S/S BJØRN. ”Hr. Kaptajn”, som man skal huske at kalde ham. Han har været skibets kaptajn i 10 år og har altid været velset og anerkendt. Tænk dig! Han har aldrig lavet én eneste navigationsfejl.

Imellem Helsingør og Helsingborg er der mange lavvandede områder og utilregnelige strømme. Et stort antal skibe er allerede blevet til vrag i dette farvand. Men Kaptajn Jakobsen fører altid med lethed sit skib uden om alle forhindringer.”

Max deltagerantal: 1 skoleklasse og lærere.

Pris: 1.200 kr. – OBS! Dette undervisningsforløb er gratis for folkeskoler i Helsingør Kommune.

Livet på et dampskib i 1930

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
1200 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Eleven lærer, hvordan man med et rollespil kan opstille historiske scenarier for på den måde at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Eleven lærer nogle enkle redskaber til at kunne se sammenhængen mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser.

Eleven lærer at skabe fælles fortællinger sammen med andre i et rollespil samt lærer, hvordan man kan forme sin egen rolle ved at bruge improvisation.