Museum Sønderjylland - Arkæologi

Med vandrestok og grydeske gennem middelalderen

En sanselig byvandring, der begynder i gaderne og slutter i madskålen. Vi mødes på Torvet midt i Haderslev til byvandring og slutter ved museet i den anden ende af byen. Her får eleverne middelaldertøj på og sammen fremstiller de i kopier af middelalderkøkkengrej et måltid til klassen i museets bulhus fra 1500-tallet.

Gennem vandringen i Haderslev bykerne får eleverne bogstaveligt talt middelalderen ind under huden. De mærker byens gadeforløb gennem fodsålerne, får fortællingerne om byens borgere og huse lige der, hvor det skete. Undervejs får eleverne små samarbejdsopgaver: De skal smage på krydderurter fra apotekets have, se på gamle bykort mm. Byvandringen på ca. 2 km slutter ved museet. Her får pigerne kyse og drengene hat og alle forklæde på. Med udgangspunkt i opskrifter fra middelalderen fremstiller eleverne i kopier af middelalderkøkkengrej et måltid til klassen i museets bulhus fra 1500-tallet. Indretningen er spartansk. Her er kun et jordgulv, åbent ildsted og næsten ingen møbler. Eleverne skal arbejde sammen og i løbet af 3 timer, bliver der fremstillet mad fra det finere renæssancekøkken men også brød, grød og oste, som stod på bondens bord. Undervejs i forløbet vil der naturligvis blive fortalt om datidens mad, krydderier og råvarer. I sæsonen hentes der grønne krydderurter i museets renæssancehave. 

Middelaldermad laves i kopier af lerkar fra middelalderen og over åben ild.
Middelaldermad laves over bål

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
1800 kr.
Yderligere priser:
Prisen er inkl mad
Max deltagere:
-30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Historie - Historiebrug, Madkundskab - Madlavning, Madkundskab - Måltid og madkultur
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Madkundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne får indsigt i og viden om, datidens råvarer og tilberedningsmetoder.
Eleverne får en sanselig oplevelse af både maden (smag, lugt) og tilberedningsmetoden (røglugt, varme og kulde).
Der fremstilles et måltid mad til hele klassen. Formålet er at eleverne får forståelse for andet mad end den de kender og opnår en viden og kulturforståelse for andre vaner og metoder omkring mad.
Eleverne opnår viden om hvordan en by opstår og om middelalderens bydannelse generelt.