Bornholms Middelaldercenter

Middelalderens børnelege

Udrustet med en kurv fuld af spændende legeredskaber udforsker vi sammen middelalderbørnenes lege.

Et gammelt maleri, hvor det myldrer med børn, der leger. Men hvad er det for nogle lege? Udrustet med en kurv fuld af spændende legeredskaber udforsker vi middelalderbørnenes lege.

Ved indgangen til Middelaldercentret mødes gruppen med formidleren og får samtidig udleveret en kurv fyldt med spændende legeredskaber og Pieter Breughels spændende maleri ”Børnelege”. I middelalderen legede alle, ikke kun børn, og sammen med formidleren udforsker børnene de gamle lege og finder ud af, hvordan man legede dem. I et af middelaldercentrets hyggelige huse ser vi på maleriet og snakker om lege dengang og nu. Sidst, men ikke mindst afprøver gruppen en lang række af de gamle lege, hvor alle kunne være med, som f.eks. bære i kongestol, blindebuk, trille tøndebånd, springe buk etc. Turen giver inspiration og nytænkning for børnene, som kan tage de ”nye gamle” lege med sig hjem til børnehaven, familien og vennerne.

I er velkomne til at spise jeres madpakker på vores område, men tag venligst hensyn til andre gæster, og ryd op efter jer selv. Husk praktisk og fornuftigt tøj.

Forløbet varer 2 timer, men I er herefter velkomne til at fortsætte på egen hånd på Middelaldercentret inden for åbningstiden. Forløbet gennemføres bedst fra april til oktober.

Ønskes forløbet udvidet, f.eks. med besøg i børnehaven/på skolen før eller efter turen, kontakt da Bornholms Middelaldercenter og få en pris.

middelalderlege

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Yderligere priser:
Pris: 75 kr. pr. barn, 2 voksne gratis med i grupper med over 15 børn.
Max deltagere:
15 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
3, 4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Kulturelle udtryksformer og værdier

Sproglig udvikling