Bornholms Kunstmuseum

Natur og skulptur

Vi går på opdagelse ude i museets skulpturhave og finder ud af hvilke kunstværker vi selv kan lave i naturen

Museets formidlere tager børnene under armen og går på opdagelse med dem ude i museets skulpturhave! Vi undersøger, hvad en skulptur er for noget, og taler om, hvad de består af. Hvorfor ser de mon ud, som de gør, og hvorfor står de ude i naturen og ikke inde på museet? Vi laver små fællesøvelser som et indspark til, at børnene finder deres egne materialer til at skabe deres personlige skulptur. Til sidst kigger vi på dem i fællesskab og taler om deres historie, karakter, og hvordan det har været at lave naturen om til en skulptur.

Processen motiverer børnene til at bruge deres fantasi og forestillingsevne samt synliggør og understøtter kunstens mange visuelle sprog. Forløbet giver dermed børnene en tryg oplevelse med både at se på og lave kunst!

Forløbet kan tage ca. 10 vuggestuebørn og ca. 12 børnehavebørn.

Praktisk information
Når du booker læringsaktiviteten, så husk at skrive ønskede datoer og tidspunkter, antal børn og gerne ca. alder. Desuden institutionens navn og kontaktperson, tlf. og e-mail.

Baggrundsmaterialer
Før besøget kan I med fordel se Bornholms Kunstmuseum på Google Cultural Institute.
I kan desuden orientere jer i bogen ”Billeder fra Bornholms Kunstmuseum” skrevet af museumsdirektør Lars Kærulf Møller – pocket book size og underholdende opslagsværk om museets samling.
Efter besøget kan I downloade de særlige ”eftertankeark” fra museets hjemmeside til brug i institutionen.

Natur og skulptur
Foto

Bynke Maibøll

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
3, 4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
  • Kommunikation og sprog
Læringsmål:
At lære om kunstens mange udtryksformer gennem leg og fantasi. Forløbet giver barnet en glæde, tryghed og åbenhed for at gå på museum, se på og arbejde med kunst.