KØS Museum for kunst i det offentlige rum

Øjets fortælling – på museum med andre øjne

Brug synssansen på nye måder, og dyk ned i fortællingen om vores forunderlige øjne.

Undervisningsforløbet handler om vores sanser – særligt synssansen. Sammen besøger vi bl.a. et mystisk museum for øjne. Museet fortæller øjets historie: Hvordan ser øjet egentlig ud helt tæt på? Kan vi mon se mere, end vi lige går og tror, og hvad kan menneskeøjet ikke se? Ser andre væsner det samme som os? Dét og meget mere vil vi undersøge, når vi møder kunstværket "Beholder" af kunstnerduoen benandsebastian, hvor en hel masse proteseøjne fra levende væsner kigger på os fra væggene.

"Øjets fortælling" tager udgangspunkt i udstillingen "Realistic Utopias". Her hænger kunstværkerne ikke tavse og ubevægelige på væggen, men inviterer til oplevelse med hele kroppen og alle sanser. I mødet med kunsten vil vi undersøge, hvordan vi bruger vores sanser til at forstå alt det, der er omkring os, og vi vil digte historier ud fra det, vi oplever med vores øjne, ører, næser og kroppe.

Til sidst arbejder vi på vores helt eget øjemuseum med collager, der forestiller øjne i alle afskygninger.

Værket Beholder af benandsebastian fra udstillingen Realistic Utopias på KØS Museum for kunst i det offentlige rum
Værket "Beholder" af benandsebastian.
Foto

Julie Nymann

©

KØS Museum for kunst i det offentlige rum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Sproglig udvikling
Læringsmål:
Eleverne får forståelse for sanserne med fokus på synssansen og høresansen
Eleverne kan udtrykke sig mundtligt om egne erfaringer
Eleverne kan lytte til andres erfaringer og reflektere over dem
Eleverne kan digte historier og omsætte dem til kreative produktioner
Eleverne får en god oplevelse på et kunstmuseum, hvor de føler sig inddraget og hørt
Eleverne får en god kunstoplevelse, hvor de oplever, at kunsten kan åbne op for fantasi og historier