Portrætter
Forløbet er todelt. Den første del foregår i udstillingerne, hvor museets kunstformidler introducerer til genren og forskellige portrættyper med udgangspunkt i udvalgte værker. Omvisningen vil være dialogbaseret og have fokus på at træne eleverne i at analysere og fortolke forskellige kunstneriske udtryk.
Vi kommer bl.a. omkring spørgsmål som: Hvad er forskellen på et portræt og et selvportræt? Hvorfor maler man, så det ligner? Hvorfor maler man rekvisitter ind i maleriet? Hvordan kan man udtrykke sig gennem et selvportræt? Hvilke funktioner har portrætter haft historisk? Og hvilke ligheder/forskelle er der med nutidens selfies?
Den anden del af forløbet består af en praktisk kreativ øvelse, hvor eleverne, med afsæt i fotografier af dem selv og dét de netop har lært om portrætters virkemidler, selv skal skabe et selvportræt.
Forberedelse før forløb: Alle elever medbringe et fotografi af dem selv, som printes på skolen i A4-størrelse. Man bestemmer selv, om det er i farve eller sort/hvid.