Experimentarium

RoboCup Junior 2023

RoboCup Junior er en tilbagevendende begivenhed, der afvikles i samarbejde med DTU. RoboCup Junior er skoleudgaven af den kendte DTU RoboCup-konkurrence. Det er udfordrende og sjovt at prøve kræfter med denne berømte bane. Det er en god oplevelse for eleverne at deltage i konkurrencen, der finder sted mandag d. 27. marts 2023. DTU stiller banen til rådighed, der opstilles på Experimentarium d. 20/3. Fra d. 21-26/3 er det muligt at træne på banen og deltage i workshoppen.

Robotten skal ved brug af en lys- eller farvesensor navigere rundt på banen ved at følge en hvid streg på gulvet. Robotten skal kunne dreje, køre op ad bakke og, hvis man er rigtig vovemodig, ned ad en trappe. Holdet får et point for hver port, der er blevet forceret. Der er forskellige andre forhindringer på banen, som holdet kan prøve kræfter med. Banen kræver ikke, at man kommer i mål med sin robot. Man kan stoppe midt på banen, eller når robotten kører en helt anden vej end tiltænkt. Vælger man at programmere robotten til at køre i mål, vil dette skaffe to point til holdet.

Målet med Robocup Junior er at styrke elevernes forståelse af programmering og robotter gennem en konkurrencepræget aktivitet. Arbejdsmetoden vil indeholde flere iterationer, hvor eleverne kan teste, fejle og forbedre ad flere omgange, indtil de løser opgaven. Deltagelse i RoboCup Junior er et stærkt element i forløb om teknologiforståelse.

Bemærk, at der er et begrænset antal pladser.

Læs mere på vores hjemmeside: https://www.experimentarium.dk/tema/robotkonkurrencer-paa-experimentari… 

RoboCup

Dato og pris

Tidspunkt:
Varighed:
4 timer
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Innovation og entreprenørskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven har viden om programmering i Scratch.
Eleven kan analysere en given udfordring og på forhånd foretage den korrekte programmering.
Eleven har viden om løkker, loops, gentagelser og sløjfer i programmering.
Eleven kan vurdere egen løsnings kvalitet og foretage kvalificerede valg til næste step.
Eleven har viden om designprocesser gennem iterationer.
Eleven kan bruge faglige begreber til at forklare sine valg og de handlinger, robotten udfører.