FILM-X

Skab filmfortællinger fra 2. verdenskrig

Film er et genialt medie til at formidle vores historie, så den bliver både medrivende og vedkommende. Eleverne har sikkert en stor del af deres viden om 2. verdenskrig fra film og billedbårne medier, og i dette forløb skal de selv skabe en historisk film med afsæt i modstandskampen.

Hjemme på skolen skal I arbejde med modstandskampen, så eleverne bliver klædt på til at formidle emnet. De arbejder i filmhold med at udvikle en kort fortælling i et givent filmstudie og med en given baggrundsfilm som ramme. I denne fase anvendes vores undervisningsmateriale til forløbet.

Selve forløbet i FILM-X starter med en velkomst og et oplæg i vores biograf, hvor jeres to FILM-X-guider gennemgår varierende filmklip om 2. verdenskrig, der giver ny inspiration til de film, eleverne selv skal producere.

Herefter optager filmholdene deres egne film i vore autentiske filmstudier. De vælger kostumer og rekvisitter, der understreger tidsånden i deres fortælling og arbejder med skuespil, handling og billedbeskæring.

Efterfølgende klippes filmen – her tilføjes indklipsbilleder, lyd og musik, der får filmen til at fremstå som en troværdig, historisk fortælling.

Forløbet afsluttes i biografen med en fælles filmvisning og evaluering, hvor vi bl.a. skal vurdere, hvordan elevernes egne film fungerer som historiske kilder.

Krigens Hemmeligheder
Stillbillede fra filmen "Krigens hemmeligheder"

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
780 kr.
Yderligere priser:
Gratis for københavnske folkeskoler
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Drama - Dramaproduktion, Filmkundskab - Filmproduktion, Historie - Historiebrug, Medier - Medieproduktion
Fag:
Dansk, Drama, Historie, Innovation og entreprenørskab, It og medier, Medier
Læringsmål:
Eleven kan forholde sig til fiktionsfilm som kilde til historisk viden.

Eleven kan udvikle en fiktiv fortælling med afsæt i en konkret historisk periode.

Eleven kan reflektere i forhold til at anvende filmiske virkemidler som scenografi, lyd og musik.

Se alle tilbud fra: