Vestforbrænding

Skraldelev

I Skraldelev lærer eleverne om affaldets materialer og sammensætning, hvor det skal afleveres, og hvad der sker med det, efter de har smidt det ud. De opnår viden om ressourcer, materialer, miljø og genbrug og de prøver kræfter med sorteringens kunst.

I Skraldelev får eleverne lov til at øve sig i affaldssortering, mens de lærer hvorfor sortering og genanvendelse er vigtigt. Eleverne lærer om affaldets materialer og sammensætning; hvordan det skal sorteres, og hvad der sker med det, efter de har smidt det ud. De opnår viden om ressourcer, materialer, miljø samt genbrug og genanvendelse.

Skraldelev er et oplevelsesbaseret læringsmiljø i øjenhøjde, hvor sortering af affald er i fokus. Med udgangspunkt i elevernes hverdag og erfaringer arbejder vi med sortering og behandling af affald. Eleverne deltager aktivt og får en legende tilgang til affaldssortering – de undersøger affald med deres sanser og oplever, at de er gode til at sortere og allerede har evnerne, der kræves for at sortere godt.



Som en del af undervisningen tager vores formidler eleverne med på rundvisning på  kraftvarmeværket. Her ser de, hvad der sker, når skraldebilerne læsser affaldet af, enten til forbrænding eller til genanvendelse. Dertil ser eleverne med egne øjne, hvor mange funktioner, der er i drift, for at kunne håndtere alt det affald, de smider i skraldespanden. Eleverne får en sanserig oplevelse, når de er på rundvisning og oplever dagligdagen på værket

Rundvisning på Vestforbrænding
Besøget i Skraldelev inkluderer en rundvisning på forbrændingsanlægget
Foto

Vestforbrændingen

©

Vestforbrændingen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
0 kr. Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Arbejdskendskab, Elevernes alsidige udvikling, Natur/teknologi, Uddannelse og job
Læringsmål:
- Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område
- Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen.
- Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden
- Eleven kan sortere og klassificere.
- Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering
Se vedhæftede fil

Se alle tilbud fra: