H.C. Andersens Hus

Små skridt – store eventyr, skole

I ”Små skridt – store eventyr” vil børnene opleve levende, inddragende fortælling og sjov teaterimprovisation, og legen vil hele vejen igennem være i højsædet. Børnene fører an og viser formidleren vej ind i deres fantasifulde lege og lærerige eventyr, og sammen med formidleren opdager de, at deres eventyrverden måske har meget til fælles med H.C. Andersens…

Undervisningsforløbet ”Små skridt – store eventyr” begynder med en levende, inddragende fortælling. Formidleren fortæller ét af H.C. Andersens eventyr og sikrer igennem små sjove øvelser, at børnene er med i fortællingen undervejs. Efter fortællingen er det børnenes tur til at skabe og vise fortællinger. De må forvandle sig til lige det, de ønsker, med hjælp fra eventyrlandets flotte kostumer. Når børnene går på opdagelse i eventyrlandet og begynder at lege frit med de mange rekvisitter, går formidleren med. Igennem åbne og nysgerrige spørgsmål bliver formidleren ført ind i børnenes lege og fantasi.

Når børnene har leget, samler formidleren børnene til en åben og spændende snak om de lege, børnene har skabt. Alle børnene får lov at fortælle og vise deres leg. I den sidste aktivitet går formidleren ind i et par af børnenes lege sammen med alle børnene. Sammen fordyber de sig i legen igennem improvisationsteaterlignende øvelser, der giver børnenes fortællinger et æstetisk løft og får alle børnene med.

 

Børnene skaber et nyt eventyr sammen med formidleren
Børnene skaber et nyt eventyr sammen med formidleren
©

Museum Odense

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Elevernes alsidige udvikling
Fag:
Dansk
Læringsmål:
Forløbet underbygger at børnene:
• kan tale om H.C. Andersens eventyrverden og dens karakterer
• kan tale om de historier og fortællinger, der altid findes i legen
• deltager i enkel fortolkning (kompetencemål)
• leger med sprog, billeder og fortælling (kompetencemål)