Jernalderlandsbyen Odins Odense

Stenens eftermæle

Oldtidens selfies - sig det i sten.

Således indleder Harald Blåtand sit budskab på Jellingstenen, og havde han kunnet knytte en selfie til, så havde han nok også gjort det.  Mennesker har igennem alle tider efterladt sig vidensbyrd om deres navne og bedrifter. Mange er ædt bort af tidens tand eller druknet i et newsfeed, men runesten pryder endnu det skandinaviske landskab som markører af slægtskontinuitet og magtsymboler på overgangen mellem det hedenske og det kristne samfund.

På dette læringsforløb skal klassen arbejde med identitet, eftermæle og selviscenesættelse. 

Af hvilket stof er selvbevidstheden dannet ? Hvad betyder arv, miljø og fællesskab for individets selvforståelse? Og er mod, moral og integritet en vare, man kan sælge sig selv på i dagens Danmark?

Klassen får til opgave at indkredse og definere deres eget "selv". Kort og præcist med et symbol, et motto eller lign. som tegner det billede af dem selv, de gerne vil efterlade som deres personlige aftryk i fremtiden; deres egen og til deres efterkommere. Budskabet ristes i granit med hammer og mejsel. Eftertanke for "invent-yourself-generationen" - analogt og håndgribeligt - læring med tyngde!

Stenens eftermæle
Stenens eftermæle

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4½ time
Pris:
2500 kr.
Yderligere priser:
Prisen dækker op til 23 elever. Ved 24-28 elever er prisen 3.000 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Håndværk og design, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleverne udfordres til at gøre sig overvejelser om grundlaget for deres identitet som et historieskabende individ knyttet til et fællesskab med en historie.

Eleven kan skelne mellem forskellige typer af historiske fortællinger og indføres i den kildekritiske analysemetode.

Der stiftes bekendtskab med runerne som skriftsprog og med stenhuggeri som et håndværk brugt i jagten på eftermæle og markedsføring.