TRUSLER
I undervisningsforløbet TRUSLER arbejder eleverne med sprog inden for danskfaget: Hvad er sprog og kriminelle sproghandlinger, hvordan kan den samme formulering i én sammenhæng være lovlig, mens den i anden kontekst er ulovlig? Og hvad har internet og sociale medier betydet for trusselsbilledet?
Eleverne kommer rundt om begreber og tematikker, der knytter sig til sprog og medier, såsom direkte og indirekte sproghandlinger, normer for sprog, genrer, retslingvistik, digital adfærd og netetik. Undervejs udfordres eleverne desuden til at forholde sig til og reflektere over, hvordan man meningsfuldt kan skelne sprogligt mellem trusler.
Forløbet engagerer eleverne med refleksions- og dilemmaøvelser, små skriveøvelser samt tekstanalyse (sproglig demografisk profilering) af selvvalgte trusler fra museets samling af autentiske trusselsbreve.
Du kan finde understøttende materiale til forløbet i form af autentiske trusler fra udstillingen, statistik, quiz og videointerviews med bl.a. en kriminaltekniker, en sprogforsker, Inger Støjberg og Johanne Schmidt-Nielsen her: https://learning.nexus.dk/folkeskole/politimuseet-saerudstilling-om-trusler/
