Varmespild og isolering
Eleverne vil lære om, hvordan man kan undgå at spilde varmeenergi på linje med at undgå mad- og vandspild, slukke lyset m.v.
Aktiviteterne er bygget op over fire værksteder med følgende temaer:
- Udluftning på korrekt vis
- Hvordan god afkøling kan kontrolleres
- Selv korte, uisolerede rørstrækninger taber energi, og rørisolering er nemt og effektivt
- Demonstrere energiindholdet ved hjælp af blanding af koldt og varmt vand
Forberedelse før samarbejdet: Eleverne forventes at vide, hvad temperatur er, og kunne bruge et termometer. De kan relatere begrebet energi med varme og opvarmning af huse. Brainstorme på hverdagserfaringer og forforståelse om opvarmning og energi.
Aktiviteter under forløbet: Værkstedsorienterede aktiviteter i grupper, hvor der arbejdes med fagbegreber som temperaturforskelle, afkøling/opvarmning, materialekendskab, isoleringsmaterialer, handlemuligheder – hvordan sparer vi på varmen.
Forventninger til klassen: Det er en fordel, hvis klassen er opdelt i 4 grupper på forhånd.