NaturBornholm

Østersøens vand og dyr

Man kan smage forskel på ferskvand og saltvand. Hvis man blander det, bliver det til brakvand, ligesom Østersøen omkring os. Det har stor betydning for livet i Østersøen. Vi laver eksperimenter med vandet og undrer os over livet, som ingen rigtig er tilpasset til at leve i.

Læringsaktiviteten starter med et oplæg om Østersøen, verdens største brakvands-hav. I dialog gennemgås et specielt dyre- og planteliv tilpasset et unikt brakvandsmiljø samt en snak om blåmusling, der er kummerformer. Derefter smager eleverne holdvis på ferskvand, brakvand og saltvand og sætter dem i den rigtige rækkefølge. Med udgangspunkt i elevernes egen viden kikker vi på dyrebilleder og sorterer dem efter levesteder: saltvand, brakvand og ferskvand. Kender de dem fra nærområder?

Det lave saltindhold og de få arter gør Østersøen til et sårbart miljø. Det er hårdt at være fisk i Østersøen. Naturvejlederen snakker med eleverne om livsbetingelser og fortæller torskens historie i saltvand og brakvand. Hvad sker der i Østersøen, når det blæser meget fra vest? Vi snakker om de brugbare storme, og eleverne laver holdvis forsøg med det tunge saltvand, det lette brakke vand og fiskeæg. Før læringsaktiviteten på NaturBornholm er det en god idé, at eleverne får snakket om forskellige dyregrupper og levesteder.

Før En aktivitet på skolen kunne være at gå på fotojagt for at finde forskellige dyr omkring skolen, helst på kysten. Hvem kan finde flest, og hvem får flest fotos? Herefter kan eleverne prøve at artsbestemme dem, finde deres fødevalg og gruppere dem efter det.

Efter forløbet er I velkomne til at benytte Laboratoriet på egen hånd. Eleverne kan gruppevis tegne et fødenet ud fra de dyr, der lever i Østersøen. Resultatet af gruppernes arbejde hænges op på tavlen, og arbejdet præsenteres. Husk at booke Laboratoriet på forhånd. I kan også gå på opdagelse i NaturBornholms udstillinger, som har åbent fra 1. april til 31. oktober. I Oplevelseshallen kan I blive klogere på saltspringlaget. Ved akvariet kan I få en snak om miljøforurening og svare på et spørgsmål: Hvad er grunden til, at Østersøens bund, et område på størrelse med Danmark, er gjort til livløs hav-ørken?

Praktisk information:

Hvornår: Hele året

Husk logbøger og blyanter. Tag gerne billeder med iPad eller mobiltelefoner under forløbet, der kan benyttes til arbejdet senere.

Baggrundsmaterialer:

  • Østersøen. Kapitel 11. Lars Hagerman og Bent Vismann, Havet, Naturen i Danmark, 2006, Gyldendal
  • Skoven-i-skolen: Strandens plantezoner
  • Østersøtorskens biologi. Kurt Buchmann, 1994
  • Vi deler et hav. Ulla Skovsbøl, 2013, Det Økologiske Råd og Frugtformidlingen
østersøens fisk

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Kræver årskort for skoler. Uden årskort: 100 kr. pr. elev (min. 15 elever), plus entré til NaturBornholm.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Undersøgelse:
Undersøgelser i naturfag (4.-6. klasse) Naturen lokalt og globalt (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Modellering:
Mennesket (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Perspektivering: Naturen lokalt og globalt (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Kommunikation:
Ordkendskab (4.-6. klasse)