Organisation
Som organisation har vi ca. 40 fastansatte medarbejdere, der arbejder henholdsvis som undervisnings- og udviklingsansvarlige på kulturinstitutioner, som koordinatorer der understøtter brugen af eksterne læringsmiljøer i regionerne, og som sekretariatsmedarbejdere der varetager drifts- og udviklingsopgaver inden for pædagogik, kommunikation, ledelse og administration.
Praksisnær viden
Skoletjenesten er et praksisbaseret videncenter. Det betyder, at al vores viden udvikles i praksis, kvalificeres i praksis og kan bruges i praksis. Vi har tætte partnerskaber med kulturinstitutioner, der udvikler og tilbyder undervisning. Det betyder også, at Skoletjenestens viden, erfaringer og ekspertise gennem mange år er skabt sammen med kulturinstitutioner. Læs mere om Skoletjenestens partnerskaber med kulturinstitutioner og kommuner her.
Videncenter for hele landet
Børne- og Undervisningsministeriet og Kulturministeriet besluttede fra 2020 at forankre opgaven med at kvalificere og udbrede brugen af eksterne læringsmiljøer i hele landet hos Skoletjenesten. Vi har derfor overtaget opgaverne fra det tidligere Nationalt netværk af skoletjenester i Skoletjenesten, og vores aktiviteter er nu målrettet eksterne læringsmiljøer, kommuner og uddannelsesinstitutioner i hele Danmark. Læs mere om vores arrangementer, viden & værktøjer og sparring & konsulentydelser.
Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer er et samarbejde mellem Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, kommunerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland samt en række museer, kulturinstitutioner, uddannelsessteder, Børne- og Undervisningsministeriet og Kulturministeriet.
Skoletjenesten finansieres med midler fra Børne- og Undervisningsministeriet, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Administrativt er Skoletjenesten forankret i Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Skoletjenestens rødder går tilbage til 1970, hvor det første samarbejde blev etableret mellem Biologisk Samling, Københavns Kommunes skolevæsen og Zoologisk Museum. Efterfølgende er Skoletjenesten etableret formelt, og samarbejdsfladen er udvidet fra at være et konkret samarbejde mellem få parter til at være et stort bredt samarbejde og netværk samt et velkendt begreb, der anvendes af kulturinstitutioner over hele landet.

Nyhedsbrev
