NaturBornholm

Trilobit – en nær slægtning til nuværende leddyr

Hvordan kan man vide, at der har levet dyr for millioner af år siden, og hvordan finder vi spor efter dem? Hvorfor uddør dyrearter? Har klima og geologi en betydning for udviklingen af nye arter?

Trilobit et fortidsdyr

Bornholm er kendt for sit helt specielle dyreliv for millioner år af siden. For en halv milliard år siden levede her trilobitter, som er nært beslægtet med krebsdyr og andre leddyr, der lever i dag. Trilobitterne levede i vand og havde øjne, og kunne som et af de første fortidsdyr se verden med egne øjne. Vi kender kun trilobitterne fra forsteninger. Men hvad er en forstening?
Med fortidens dyr erfarer eleverne dyrenes udvikling. Undervisningsoplægget starter med at sammenligne de uddøde trilobitter med de nulevende dyr dolkhaler og bænkebidere, der ligner dem meget.
Ud fra forsteninger og tegninger former eleverne herefter deres egen model af en trilobit af fortidens materiale – ler. Oplægget slutter som en dialog omkring evolution. Eleverne bliver bedt om at komme med et forslag til, hvorfor nogle dyrearter uddør, og hvordan geologien og klimaet påvirker det.

Efter oplægget med naturvejlederen kan eleverne arbejde videre i udstillingerne med arbejdsark. Husk skrivegrej.
Undervisningsoplægget lægger op til et videre arbejde med evolution, med fortidsdyr, f.eks. dinosaurer, eller at I rent praktisk tager på fossiljagt efter fortidsdyr, f.eks. graptolitter.


Praktisk information:

 

Hvornår: hele året


Tag gerne billeder med tablets eller mobiltelefoner under forløbet til brug for det videre arbejde.
Husk at booke Naturværkstedet, hvis I vil forlænge undervisningsforløbet.


Baggrundsmaterialer:

  • Forsteninger. Stene Andersen, Geografforlaget, 2007.
  • Danske fossiler. Jørn Waneck, Gyldendals Naturguides, 2004.
  • Naturvejlederforeningen: "Formidling af evolution"
  • Skoven-i-skolen: Bænkebider
  • Skoven-i-skolen: Små dyr i skovbunden
  • Skoven-i-skolen: Kryb i skoven
  • Jørgen Butzbach. NaturBornholms Forlag, 2007: Geologi på Bornholm
  • Livets opståen og udvikling. Poul Hansen, Natur og Museum, 42. årg. nr. 4, 2003, 36 sider.
  • Uintelligent design. Jan Gruwier Larsen, Natur og Museum, 48. årg. nr. 3, 2009, 36 sider.

Arbejdsark:

Trilobit
Trilobit
Foto

Natur Bornholm

©

Natur Bornholm

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Kræver årskort for skoler. Uden årskort: 100 kr. pr. elev (min. 15 elever), plus entré til NaturBornholm.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:

Undersøgelse:
Naturen lokalt og globalt (4. klasse)

Modellering:
Modellering i naturfag (4. - 6. klasse) Mennesket (4. klasse)

Perspektivering:
Naturen lokalt og globalt (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Kommunikation:
Ordenskab (4. – 6. klasse)