Om nyheden
Årets lærer: Jeg bruger de eksterne læringsmiljøer
Helle bruger ofte eksterne læringsmiljøer i sin undervisning. At tage på tur giver hukommelsesknager, kalder hun det. De mentale billeder og erfaringer eleverne får på turen, kan bruges i den efterfølgende undervisning på skolen. ”For det er i mødet med det konkrete, at det abstrakte giver mening”, siger hun.
Selvbestemmelse er vigtig
”I har jo et sværere job end jeg”, starter Helle med at slå fast.
Seks fokuspunkter for god udskolingsundervisning
Selvbestemmelse er noget Helles elever selv har fremhævet som vigtig for god udskolingsundervisning. Mange af deres udsagn om hvad god undervisning for dem er, har Helle samlet i en model med seks fokuspunkter: Relationer og samhørighed; selvbestemmelse og tillid; lærer-stolthed; relevans; feedback; samt differentiering. Den kan også bruges som inspiration i planlægningen af undervisning for udskolingen i eksterne læringsmiljøer.
Model: Helle Houkjær 2018 ©
Ture med flow
I sin undervisning, både i klassen og i de eksterne læringsmiljøer, er Helle inspireret af Mihaly Csikszentmihalyis flowteori. Den kan hjælpe med at skabe blik for, hvordan eleverne holdes motiveret, beskriver Helle. For der er forskel på, hvad der motiverer de forskellige elever i en klasse - alt afhængig af udfordringer og fagligt niveau. Noget det eksterne læringsmiljø også kan være opmærksom på, uddyber hun.
Ikke læse en masse
Helle giver mange eksempler på gode ture til eksterne læringsmiljøer. ”Det er fedt at komme ud og sprælle med eleverne”, siger hun. ”Opleve noget, vi ikke kan give dem i skolens rammer. Den iscenesatte oplevelse kan være ganske banal. Et sted blev de klædt som kirurger med mundbind, kitler og handsker. Så føler eleverne sig særlige, hvilket er vigtigt for dem at være. Så er vi allerede godt i gang”. Udfordringen ved dette forløb var dog, at eleverne skulle læse alt for meget på stedet. ”En fed tur er for mig ikke, at eleverne skal læse en masse derude. Det kan vi gøre på skolen”, siger Helle.
Planlægningsbesøg
Helle giver også de eksterne læringsmiljøer et forslag: ”Inden et besøg med klassen burde læreren kunne komme ud på et planlægningsbesøg på egen hånd. Så kan man se hvad hele stedet kan og dermed vælge ud og planlægge, hvordan turen bliver bedst for eleverne. Så når man har booket et besøg har man mulighed for selv at komme inden - gerne med en ledsager, som kunne være en kollega”.
Helle har blandt andet været hos Skoletjenesten Vikingeskibsmuseet, Skoletjenesten Den Blå Planet og Skoletjenesten ARKEN med sin klasse. Du kan se undervisningstilbud fra de eksterne læringsmiljøer på skoletjenesten.dk.
Temadag om udskolingen
Til Skoletjenestens temadag holdt årets lærer, Helle Houkjær, oplæg om sine erfaringer med brugen af eksterne undervisningstilbud i udskolingen.