Karen Blixen Museum Rungstedlund

Naturen i Litteraturen for udskolingen

Karen Blixens fortællinger er fyldt med beskrivelser af nordisk natur. Det er omdrejningspunktet for disse forløb.

Karen Blixens fortællinger er fyldt med beskrivelser af nordisk natur. Det er omdrejningspunktet for disse forløb. 
 
Konkret vil vi arbejde med brugen af metaforik, billedsprog og skæbnesvangre forudsigelser i Karen Blixens naturbeskrivelser i udvalgte fortællinger. 

I disse forløb tager vi udgangspunkt i et biocentrisk naturbegreb, hvor mennesket står i kontrast til den omkringliggende natur og dennes dyreliv.

Vælg en af følgende fortællinger:
“Skibsdrengens fortælling” - Historien om den unge skibsdreng Simon, som i mødet med dyr og mennesker på have og i havne sætter spørgmålstegn ved sin egen skæbne og identitet. Fortællingen er fuld af kompleksitet og et karakteristisk Blixen-univers, hvor det virkelige og det fantastiske sammenflettes.

“Ringen” - Historien ”Ringen” begynder der, hvor eventyr og andre kærlighedshistorier normalt ender: Konrad og Lise er blevet gift og skal til at ”leve lykkeligt til deres dages ende” – lige indtil Lises skæbnesvangre møde med fåretyven. Dette møde ændrer alt og vil være omdrejningspunktet for en kreativ øvelse, som indgår i dette tilbud. Vi ser også på Blixens mange modsætningspar, skæbnebegreb og sammenligner med andre tekster og eventyr.
 

“Peter og Rosa” - uddraget “De blå øjne” - Fortællingen om Peter og Rosa og herunder uddraget 'De Blå Øjne' beretter om smuk, men nådesløs nordisk natur og den urkraft, som både omverdenen og mennesker besidder. Historierne udforsker menneskers indflydelse på hinandens skæbne og bearbejder temaer som kærlighed, eventyrlyst og jalousi.

Rungstedlund
Foto

Annemette Kühlmann

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
775 kr.

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation
Fag:
Dansk
Læringsmål:
Vi arbejder med dialogbaseret undervisning, hvor eleverne opfordres til at sætte ord på deres læseoplevelse og forståelse.