H.C. Andersens Hus

Små skridt – store eventyr

I ”Små skridt – store eventyr” vil børnene opleve levende, inddragende fortælling og sjov teaterimprovisation, og legen vil hele vejen igennem være i højsædet. Børnene fører an og viser formidleren vej ind i deres fantasifulde lege og lærerige eventyr, og sammen med formidleren opdager de, at deres eventyrverden måske har meget til fælles med H.C. Andersens…

Undervisningsforløbet ”Små skridt – store eventyr” begynder med en levende, inddragende fortælling. Formidleren fortæller ét af H.C. Andersens eventyr og sikrer igennem små sjove øvelser, at børnene er med i fortællingen undervejs. Efter fortællingen er det børnenes tur til at skabe og vise fortællinger. De må forvandle sig til lige det, de ønsker, med hjælp fra eventyrlandets flotte kostumer. Når børnene går på opdagelse i eventyrlandet og begynder at lege frit med de mange rekvisitter, går formidleren med. Igennem åbne og nysgerrige spørgsmål bliver formidleren ført ind i børnenes lege og fantasi.

Når børnene har leget, samler formidleren børnene til en åben og spændende snak om de lege, børnene har skabt. Alle børnene får lov at fortælle og vise deres leg. I den sidste aktivitet går formidleren ind i et par af børnenes lege sammen med alle børnene. Sammen fordyber de sig i legen igennem improvisationsteaterlignende øvelser, der giver børnenes fortællinger et æstetisk løft og får alle børnene med.

Den Grimme Ælling
Den grimme ælling.
Foto

Johannes Larsen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
Læreplanstemaer:
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
Læringsmål:
Undervisningsforløbet understøtter, at børnene:

-kan reflektere over H.C. Andersens eventyrverden og dens karakterer

-kan reflektere over de historier og fortællinger, der altid findes i legen

-udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden (pædagogisk mål)

-får en kulturel oplevelse både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed (pædagogisk mål)