Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
4 min.
Copied!

Udendørs fordybelse på Thorvaldsens

Af
Marie Broen
I denne reportage om undervisning i en corona-tid følger vi Thorvaldsens Museums forløb `Portrætmodellering´ med en 4. klasse på pladsen foran museet.
Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
4 min.
Copied!

Undervisningen på Thorvaldsens Museum er rykket udenfor på pladsen foran museet. Her giver museets undervisere eleverne mulighed for i små hold at fordybe sig i portrættegning med udgangspunkt i fortællingen om Thorvaldsen og de mange figurer og ansigter, der pryder frisen på museet. I det udendørs rum har underviseren god tid til hver enkelt elev, og sammen skaber de et koncentreret læringsrum midt i byen.

Portrættegning udendørs

“Ryk herover i solen” siger underviser og billedkunstner Julie Boserup, da hun tager imod 4. klasse fra Christianshavns Skole. Det udendørs rum bliver udnyttet på bedste vis, da Julie af erfaring ved, at hvis eleverne fryser, så kan de ikke koncentrere sig. Eleverne sætter sig på trappen i solen, og Julie spørger dem, hvad de kan huske fra deres byvandring dagen før. En elev svarer: “Hvordan man levede som barn i gamle dage, og hvordan byen så ud.” Julie supplerer med, at Bertel Thorvaldsen netop var barn på denne tid, og sammen taler de om, hvad det var Thorvaldsen kunne. Eleverne lytter interesseret og stiller spørgsmål.

Klassen er opdelt i to hold à 10 elever, og i dag er det andet hold på byvandring med en anden underviser på Thorvaldsens. I går var det omvendt, og klassen har derfor været afsted to dage i træk. Klassens lærer fortæller, hvordan det giver mulighed for at arbejde over længere tid med portrættegning og modellering i billedkunst.

Fordybelse, feedback og feedforward

Eleverne bliver bedt om at hente tegneplader og blyanter, da de nu skal lære at tegne portrætter. Mens de sidder på trappen, introducerer Julie forskellige teknikker, og eleverne skifter mellem at se på Julie og tegne på deres portræt. Eleverne arbejder koncentreret og tager ikke notits af folk, der kigger på dem. Det er som om, at eleverne sammen med underviseren har skabt deres eget rum til fordybelse. Eleverne arbejde i små grupper, de småsnakker, sammenligner hinandens tegninger og griner. Julie går rundt mellem eleverne og giver dem feedback og feedforward: “Hvad kunne du mere tegne på?” Eleven fortsætter med at tegne flere detaljer på sit portræt.

Da øvelsen er færdig, tager Julie eleverne med rundt om bygningen for at kigge på “Danmarks største tegneserie”, som er afbildningen af Thorvaldsens hjemkomst til Danmark. Den lille gruppe af elever står langs Vindebrogade med biler og cykler susende forbi. De kigger koncentreret op på frisen og lytter til Julies fortællinger.

Tilbage i gården skal eleverne nu vælge en person på frisen, de skal tegne. Igen arbejder eleverne meget fokuseret, sætter sig i små grupper eller alene, kigger op på frisen og går i gang. Grupperne snakker sammen om detaljer på frisen: “ Se, lige den der næse”, og om hvad de hver især tegner.

Eleverne tegner en buste

Læreren fortæller, at eleverne generelt er supermotiverede for denne type undervisning, fordi dagene har været kortere, og eleverne er blevet undervist i mindre hold. Det har givet en anden ro og færre konflikter. Samtidig er det tydeligt, at eleverne nyder at være udenfor og selv bestemme, hvor og hvordan de arbejder. En elev siger, at det er rarere at tegne her end hjemme på skolen, da der her er mulighed for at få flere detaljer på tegningen.

Museet er denne dag stadig lukket, så alle de portrætværker, der er udstillet, kan eleverne ikke møde endnu. Men én af portrætbusterne får eleverne dog at se, da Julie bærer en gipskopi ud dækket med et hvidt lagen. Øvelsen er nu, at én elev beskriver for de andre, hvad hun ser, og så tegner de andre efter. Til sidst afsløres busten, og eleverne skal nu tegne busten igen. Flere synes, det er svært. Julie går rundt og hjælper hver enkelt elev og giver feedback: “Det fungerer godt for dig at tegne tegningen to gange – det skal du huske, når du skal tegne igen.”

Afslutningsvis skal eleverne tage deres tegninger med hjem, så de kan huske teknikkerne, og derudover får de også et kit til modellering af buster med hjem. “Skal vi lave det i morgen?” spørger en elev begejstret læreren.

Thorvaldsensportræt

Hvordan kan museer og andre kulturinstitutioner lave god undervisning i en corona-tid, og hvilke muligheder har de for at tilbyde børn og unge særlige forløb og læringsrum? I denne reportageserie besøger Skoletjenesten en række museer, der tilbyder undervisning, der bl.a. foregår udendørs, involverer arbejde i mindre grupper og besøg i autentiske miljøer. 

Find undervisningstilbud, der lever op til corona-retningslinjerne, ved at søge på `undervisning under corona´ på www.skoletjenesten.dk/undervisning

Kontakt

Marie Broen Skoletjenesten undervisningstilbud

Marie Broen

Regional koordinator for Region Hovedstaden og Sjælland
Tlf
21 69 32 14

Måske er du også interesseret i