Om Skoletjenesten
  • FILM-X, Jørgen True
    Foto: Jørgen True
  • Fakta om FILM-X

    Skoletjenesten FILM-X er en del af Filminstituttet og ligger i Cinemateket i København.
    Siden 2002 har Skoletjenesten FILM-X tilbudt undervisningstilbud til daginstitutioner og grundskoler og har omkring 6.500 brugere om året.
  • Kontakt

    Vil du vide mere om FILM-X, kan du kontakte:

    Kari Eggert Rysgaard
    Undervisnings- og udviklingsansvarlig FILM X

Kom i gang med klippeprocesser på skolen

Skoletjenesten FILM-X har udviklet en inspirationsfilm, der giver indblik i klippeprocesser og guidende forslag til klippearbejdet ude på skolerne.
Af
Jakob Haahr-Pedersen

Arbejdet med at klippe film rummer nogle særlige læringspotentialer og pædagogiske kvaliteter. Det er en del af baggrunden for Skoletjenesten FILM-X´s mangeårige arbejde med at producere film sammen med skoler og dagtilbud.

Filminstituttet har i 2020 særligt fokus på at styrke indsatsen omkring produktiv læring, og bl.a. har Filmby Århus netop modtaget støtte fra en aktuel pulje til udvikling af et online læringsmateriale i 2020, der skal introducere lærere til at arbejde med filmproduktion i undervisningen. På Filminstituttets eget læringsunivers Filmcentralen.dk er der ligeledes sat gang i udvikling af flere kreative filmforløb og værktøjer, som skal understøtte filmproduktion i skolen.

I en ny inspirationsfilm giver Skoletjenesten FILM-X et levende indblik i klippeprocessens greb, forløb og aktiviteter og en række konkrete råd til at tilrettelægge og gennemføre klippearbejdet ude på skolerne.

Filmen kan især anvendes af lærere på mellemtrin og i udskoling som inspirerende kickstarter til et filmforløb i danskfaglige sammenhænge. Den kan også tænkes ind andre undervisningssammenhænge med fokus på fx kreativitet, produktiv læring eller kritisk forståelse.

Videostill

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klippearbejdet kan styrke elevernes evne til at give feedback og kritik

I forbindelse med klippearbejdet er det oplagt, at klassen arbejder med feedback og kritik på tre måder:

Eleverne kan med fordel give work in progress-feedback til hinanden gennem hele klippeprocessen. Arbejder I med dummies, råklip og en generel klip løs-tilgang, er det oplagt at indlægge feedbackrunder på filmudkast undervejs, og det bliver muligt at løfte det tekniske niveau ved at klippe ofte og mange gange.

Som klassens lærer er det vigtigt, at du giver kritik på filmenes indhold og det, eleverne vælger at kommunikere. Eleverne har ofte godt styr på den tekniske del af filmproduktionen, og som lærer kan du evt. koble din indholdsfeedback til kendte film eller større diskussioner om ytringsfrihed.

En gæstelærer kan bidrage med filmteknisk faglighed og på den baggrund give kvalificeret feedback på elevernes færdige filmprodukter. Gæstelærerbesøget gør det også muligt for klassens egen lærer at holde fokus på klippeprocessen i forløbet.