Om Skoletjenesten
  • Arken Laboratorium for kreative rum Skoletjenesten

    Laboratorium for kreativ læring

    De to inspirationsfilm er udviklet som en del af ARKENS åben skole-projekt Laboratorium for kreativ læring, og i tilknytning til det pædagogiske laboratorium Kreative processer i undervisningen, der er gennemført i et samarbejde mellem ARKEN Undervisning og Skoletjenesten. Laboratorium for kreativ læring er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
  • Kontakt

    Vil du vide mere om Laboratorium for kreativ læring og de to inspirationsfilm, kan du kontakte:

    Jane Bendix
    Undervisnings- og udviklingsansvarlig ARKEN

Skab rum for kreativitet med inspiration fra 2 film fra ARKENs k-lab-forløb

Hvordan kan tætte partnerskaber mellem kulturinstitution, skole og kommune være med til at styrke kreativitet og kreativ læring i åben skole? Det har ARKEN Undervisning undersøgt i det treårige udviklingsprojekt Laboratorium for kreativ læring.

Skoletjenesten og ARKEN Undervisning har udviklet to korte inspirationsfilm, der giver et indblik i nogle af projektets aktiviteter og arbejdsformer fra både et elev- og et (museums)underviserperspektiv. Filmene kan anvendes af lærere og undervisere i eksterne læringsmiljøer som inspirerende kickstartere til egen praksis, eller de kan anvendes af lærere, skoleledere og lærerstuderende som afsæt til at diskutere og kvalificere kreativ læring i egne udviklingsprojekter og forandringsprocesser.

Den ene film handler om at skabe betingelser for at kreativitet og kreativ læring kan opstå. Den anden film giver bud på, hvordan man kan indrette og transformere rum til kreativ undersøgelse og tænkning.

ARKEN: Laboratorium for kreativ læring - kreativitet

Arken Laboratorie for kreative rum - kreativitet

ARKEN: Laboratorium for kreativ læring - Rum

Arken Laboratorie for kreative rum

 

Filmene kan danne afsæt for at perspektivere og reflektere over egen praksis i forbindelse med undervisningsudvikling, planlægning af større læringssatsninger eller indretning af (nye) fysiske læringsrum. Der kan fx tages afsæt i nedenstående overordnede refleksionsspørgsmål.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

 

  • Hvordan kan vi beskrive de grundlæggende betingelser for kreativitet på vores skole eller institution? Overvej i den forbindelse både de eksisterende fysiske faciliteter og praksisformer.
  • I hvilke situationer og sammenhænge kan det være særlig oplagt at gå fra en klassisk underviserfunktion til en kreativ facilitator-funktion hos os?
  • Hvilke eksempler er der hos os på, at vi er lykkedes med at indrette eller transformere rum eller arbejdszoner, så det understøttede særlige aktiviteter og gav elever eller andre aktører nye deltagelsesmuligheder?
  • Hvordan kan begreber som langsomhed og mærkværdighed inspirere vores praksis eller visioner?