Projekter
Herunder kan du læse mere om to nationale projekter, som Skoletjenesten har deltaget i, de seneste år.
Tidlig Kulturstart
Tidlig Kulturstart er en national indsats, der løb fra 2019-23 og udviklede nye og lærerige partnerskaber mellem kommuner, dagtilbud, kulturinstitutioner og professionshøjskoler. I alt fik syv partnerskabsprojekter mellem daginstitutioner og kulturinstitutioner støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Målet med indsatsen var at skabe og formidle nye stærke partnerskaber, der understøtter de mindste børn i dagtilbuds møder med kunst og kultur af høj kvalitet gennem netværk og national videndeling i hele landet.
Skoletjenesten som sparringspartner
Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer fungerede i Tidlig Kulturstart som sparringspartner på de syv partnerskabsprojekters udvikling af videnbaserede værktøjer målrettet alle, der ønsker at arbejde med partnerskaber mellem kommuner, dagtilbud og kulturinstitutioner. I samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen gav vi konkret sparring på de enkelte værktøjers indhold og anvendelse.
Derudover indgik Skoletjenesten også i planlægning og afvikling af processtøttemøder og i planlægningen af regionale møder for de deltagende projekter.
Læs mere om Tidlig Kulturstart
Se de værktøjer som er udviklet i Tidlig Kulturstarts lokale projekter
LegeKunst
LegeKunst er en national indsats for børn, pædagoger, kunstnere og kulturinstitutioner i 16 kommuner, der løb fra 2019-23. Omdrejningspunktet var børnenes aktive møde med kunst og kultur i dagtilbud, og hvordan det møde kan understøtte børns leg og dannelse.
Til projektet var der knyttet syv forskningsprojekter forankret på DPU og på fem professionshøjskoler fordelt rundt i landet.
I LegeKunst var samarbejdet mellem pædagoger og kunstnere/kulturinstitutioner organiseret i en række lokale partnerskaber. Partnerskaberne havde til formål at kvalificere den daglige praksis i daginstitution og på kulturinstitutionen.
Skoletjenesten som vejleder
Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer fungerede i LegeKunst som vejleder i lokale aktionslæringsprocesser i forbindelse med fire partnerskaber i Københavns kommune. Derudover indgik vi også i det større LegeKunst-netværk og fungerede i den forbindelse som bindeled mellem partnerskaber og forskere.