Om nyheden
Elever indretter nyt udstillingsrum på Københavns Museum
"Det var sejt, sjovt, spændende og en lille smule hårdt". Sådan beskrev Mona og Abdullah deres deltagelse i partnerskabsprojektet Børneblik på Bispebjerg, da de holdt tale til åbningen af Københavns Museum foran et begejstret publikum.
Sammen med deres klassekammerater i de tre 6. klasser fra Tagensbo Skole på Bispebjerg har de gennem de sidste to år deltaget i et udviklingsprojekt i samarbejde med Skoletjenesten Københavns Museum. Eleverne har været med til at indrette et særligt udstillingsrum om Bispebjerg på museet, og gennem forløbet har de fået indblik i museale processer og arbejdsformer. Udstillingsrummet skal vise, hvordan nogle af de tidlige velfærdstanker blev udmøntet i København med fokus på børns rammer i velfærdsstaten.
Eleverne arbejder med interviews og udstillingsrum
”Vi har lært meget ved at være med i projektet” fortæller Abdullah og fremhæver især de interviews, som eleverne skulle lave i deres lokalområde som en del af samarbejdet med museet. ”Vi er selv blevet klogere på Bispebjerg og alle de folk, der bor der. Vi har interviewet en masse mennesker, som vi normalt ikke ville tale med”.
For Mona var det især spændende at være med til at sætte sit præg på et helt nyt museumsrum.
Gennem projektperioden har elever og lærere været med til at udarbejde et katalog, leget arkæologer og lavet interviews med museumsfolk og lokale beboere. Derudover har Tagensbo Skole doneret tre særlige ting til udstillingen, der siger noget om skolen og de deltagende klasser; en kop, et buskort og en engelskbog.
Københavns Museum satser på medborgerskab og borgerinddragelse
Projektet Børneblik på Bispebjerg er en del af Københavns Museums ambition om at arbejde med borgerinddragelse i forbindelse med deres udstillinger. Undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten, Sidsel B. Kirk har ledet projektet og skrevet en artikel om projektets mål, forløb og aktiviteter.
Erfaringer fra projektet viser, at elevernes møde med museets faggrupper, metoder og arbejdsprocesser både støtter og udfordrer deres ejerskab til projektet, og at arbejdet med at indrette et udstillingsrum kan styrke elevernes relation til museet som samfundsinstitution og understøtte deres medborgerskab inden for rammerne af åben skole. Læs artiklen her.
Udstillingen om Bispebjerg kan ses på Københavns Museum, der er genåbnet i nye lokaler på Stormgade 18. Læs mere om Skoletjenesten Københavns Museum på www.skoletjenesten.dk/koebenhavns-museum