Angst
Formålet med forløbet er at introducere eleverne for de neurospykologiske og fysiologiske aspekter af angst. Der er fokus på det limbiske systems elementer og sammenhænge, og forbindelsen til nervesystemet.
Eleverne opstiller selv forsøg med en udvalgt forsøgsperson, som eksponeres for en slange eller fugleedderkop. Gruppen vælger én eller flere fysiologiske reaktioner som målbare variabler og monitorerer variablerne på forsøgspersonen mens personen nærmer sig det udvalgte dyr.
Før ZOO, i ZOO og efter ZOO
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget.
Download Introtekst og lærervejledning nedenfor og tilhørende arbejdsark biologi eller arbejdsark psykologi hvor vi har givet forslag til, hvordan I kan kæde dagen i ZOO sammen med undervisningen på skolen. Herved vil eleverne få størst muligt udbytte af besøget.
Forsøget lægger op til efterfølgende rapportskrivning.
Nøgleord
Angst, frygt, neuropsykologi, limbiske system, central og perifere nervesystem, somatiske og autonome nervesystem, sympatiske og parasympatiske nervesystem, naturvidenskabelig metode.
Læringsmål
Hensigten med forløbet er:
- At eleverne får kendskab til neuropsykologi – især det limbiske system
- At eleverne får kendskab til det sympatiske og parasympatiske nervesystem
- At eleverne kan udlede konklusioner om angst på baggrund af deres egne forsøg
- At eleverne kan perspektivere forsøget til egen hverdag
Faglige mål og fagligt indhold
BIOLOGI A/B/C
Kernestof
- Biologi A/B/C: Hormonel regulering og nervesystem
Repræsentations- og modelleringskompetencer
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammen-hæng
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Formidlingskompetencer:
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Empirikompetencer:
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
PSYKOLOGI C/B
Kognition og læring
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv omverden.
Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere
