NaturBornholm

Bison på Bornholm – hvorfor?

Bisonen er Europas største landlevende planteæder og har helt sikkert i forhistorisk tid også levet på Bornholm. Den truede og fredede art spiller en vigtig rolle i naturen. Men hvad er grundet til, at den nu lever i Almindingen?

Bison

Læringsaktiviteten indledes med et oplæg om den europæiske bison. I dialog gennemgås bisonens liv som flokdyr, pattedyr, truet dyr og fredet dyr samt en snak om bisonernes nærmeste slægtninge – den amerikanske bison og en malkeko. Efter oplægget i udstillingen håndterer eleverne rigtige genstande fra bisoner i Naturværkstedet, f.eks. bisonknogler, horn, bisonskind m.m. og snakker med naturvejlederen om dyrets ydre og indre anatomi samt tilpasning til levested. Herefter arbejder eleverne i grupper. De tegner fødenet i bisonskoven. Resultatet af gruppernes arbejde hænges op på tavlen, og arbejdet præsenteres. Til sidst snakker eleverne med naturvejlederen om de store planteæderes rolle som en slags skoventreprenører og om, hvad det betyder for skoven i Almindingen, at bisonflokken lever der.

Før læringsaktiviteten på NaturBornholm er det vigtigt, at eleverne kender til begreber som dyregrupper, levesteder og fødevalg. Hvis det er muligt, kan en ekskursion til bisonskoven i Almindingen være en god idé.

Efter forløbet med naturvejlederen kan I blive i Naturværkstedet og på egen hånd arbejde videre. Husk at booke Naturværkstedet på forhånd.


Praktisk information:

 

Hvornår: hele året

Husk logbøger og blyanter. Tag gerne billeder med tablets eller mobiltelefoner under forløbet, der kan benyttes til arbejdet senere.


Baggrundsmaterialer:

Arbejdsark:

Bison
Bison på Bornholm – hvorfor?
Foto

Natur Bornholm

©

Natur Bornholm

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis oplæg for bornholmske skoler med årskort til NaturBornholm, kan forlænges for 650 kr. pr. time. Uden skolekort: 100 kr. pr. elev (min. 15 elever), plus entré til NaturBornholm.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:

Undersøgelse:
Naturen lokalt og globalt (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Modellering:
Mennesket (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Perspektivering:
Naturen lokalt og globalt (4. klasse) Natur og miljø (6. klasse)

Kommunikation:
Ordenskab (4. – 6. klasse) Formidling (6. klasse)