Forstadsmuseet

Bygget af Velfærd

Tag klassen med til Brøndby Strand eller Avedøre Stationsby, og lær om det danske velfærdssamfund og forstadens velfærdsbyggerier! Eleverne skal gennem produktion af egne formidlingsprodukter lære om velfærdsprincipper, granske museets kilder og formidle den store historie i en helt nær ramme!

Oplev et af velfærdssamfundets bedste eksempler på totaltplanlagte velfærdsbyer: Avedøre Stationsby eller Brøndby Strand! Vi mødes i en af byerne, hvor eleverne bliver vist rundt, og bagefter skal de selv indsamle empiri til deres formidlingsprodukter om boligområdet: en podcast, en historisk dokumentar eller en reklamefilm. Efter 2. verdenskrig var der pga. mangel på byggematerialer og arbejdskraft opstået kæmpe bolignød inde i København. Dette forsøgte man i 1947 at løse gennem "Fingerplanen". Forløbet fokuserer på Fingerplanens "tommelfinger", Køge Bugt, og drømmen om de ti helt nye byer, der skulle bygges der. Med eksemplificering i enten Avedøre Stationsby eller Brøndby Strand får eleverne forståelse og viden om velfærdsprincipper og alment byggeri.

I kan enten besøge Avedøre Stationsby eller Brøndby Strand under forløbet.
Avedøre Stationsby og Brøndby Strand Planen skulle danne rammen om "det gode liv".
Foto

Forstadsmuseet

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
500 kr.
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Brøndby

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Samfundsfaglige metoder
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven kan gennem sin opgave (podcast, historisk dokumentar eller reklamefilm) udtrykke sig klart og varieret i tale, lyd og billeder i en form, der passer til genren og situationen.

Eleven har viden om de forskellige genrer og genrernes kendetegn.

Eleven kan gennem sin opgave både planlægge, forberede, fremstille, fremlægge og evaluere et formidlingsforløb.

Eleven har viden om velfærdsprincipper, og hvordan de viser sig i velfærdsbyggeri.

Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse af museets kilder.

Eleven får, gennem sin opgaveløsning, viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.

Se alle tilbud fra: