Om arrangementet
Denne temadag er afholdt
Undervisning i eksterne læringsmiljøer for elever med særlige behov
Denne temadag er afholdt
Temadagen er afholdt.
Materialer fra temadagen
Beskrivelse
I Salamanca-erklæringen (1994) erklæres det, at alle børn har en grundlæggende ret til uddannelse og skal have mulighed for at opnå og opretholde et acceptabelt læringsniveau (…) hvor uddannelsessystemer og uddannelsesforløb skal indrettes og iværksættes på en sådan måde, at de tager hensyn til store forskelle i egenskaber og behov.
Program
09.45 Velkomst og kaffe
10.00 Museumsundervisning for børn med særlige behov - netværk, kompetenceudvikling, læringsteorier og effektmåling v/Kim Callesen, museumsunderviser, Vesthimmerlands Museum
Oplægget præsenterer resultater af et toårigt projekt, støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og gennemført i et samarbejde mellem syv udvalgte museer fra hele landet. Målet har været at frembringe empirisk oparbejdet viden om børns udviklings- og læringsprocesser i museumssammenhæng og ligeledes at arbejde systematisk med effektmåling.
11.00 Faciliteret dialog i grupper med afsæt i Kim Callesens oplæg
11.30 Kort pause
11.35 Overvejelser om tværprofessionelle indsatser for børn og unge med særlige behov i skoletjenesteundervisning v/Line Esbjørn, undervisnings og udviklingsansvarlig Thorvaldsens Museum
I oplægget beskrives overvejelser og erfaringer fra Thorvaldsens museum og der lægges om til en diskussion blandt deltagerne.
12.10 Frokost og netværk
13.10 Tak for i dag