Om nyheden
Med kunstnerens blik på byen
Hvad kan en kunstners perspektiv og arbejdsmåder lære elever om deres by og byrum? På KØS - museum for kunst i det offentlige foregår undervisningen også der, hvor offentlig kunst lever - i mødet med byen, samfundet og mennesket - og museet har i disse år fokus på at udvikle en ny undervisningspraksis uden for museets bygning, der kombinerer samtidskunst, byrum og læring.
”Udeundervisning er et område, der ofte bliver forbundet med natur- og idrætsfag, men hos KØS Undervisning ser vi et stort potentiale i at arbejde med kunstens metoder og processer uden for museet”, forklarer undervisnings- og udviklingsansvarlig Sofie Andreassen. Det kan være i mødet med et konkret kunstprojekt eller en kunstners praksis, som kan inspirere til at undersøge og opleve et specifikt byrum på særlige måder, fortæller hun videre.
Med mobilkamera og Matta-Clarks metoder
Et eksempel på denne type udeundervisning er et nyt forløb, som foldes ud i forbindelse med KØS’ aktuelle udstilling om den amerikanske kunstner Gordon Matta-Clark. Undervisningsforløbet har titlen ’Den usynlige by med Gordon Matta-Clark’, og introducerer eleverne til kunstnerens visuelle univers og kunstneriske praksis. På den baggrund går eleverne på opdagelse i oversete og forladte `glemte og gemte’ rum på Refshaleøen i København – et byrum i forandring, hvor man stadig kan finde gamle skibe, industribygninger og vild natur på kanten af havet, som refererer til Matta-Clarks praksis. Her skal eleverne dokumentere de rum, de finder, ved hjælp af deres mobiltelefonkameraer og derigennem bl.a. omsætte abstrakte begreber som fx `tomrum´ og `mellemrum´ til konkrete motiver.
”Vores fokus er dobbelt - det handler om kunsten og om offentlige rum. Det handler om at sætte sig ind i og anvende en kunstens praksis og blik på verden for på den måde at skabe et kunstnerisk filter at opleve et specifikt byrum igennem”, forklarer Sofie Andreassen og uddyber: ”På KØS arbejder vi med en slags case-baseret undervisning med udgangspunkt i konkrete, nærværende oplevelser i særlige byrum, som giver eleverne nye perspektiver på de hverdagsomgivelser, de kender så godt, men som kan træde frem i et nyt lys”.
Foruden undervisningsaktiviteter satser KØS i disse år på at skabe flere udstillinger og kunstprojekter i offentlige rum uden for museets bygning. Undervisningsforløbet `Den usynlige by´ med Gordon Matta-Clark findes på www.skoletjenesten.dk