Om nyheden
Nye værktøjer til at udvikle undervisningen
Selvom du ikke deltog i årets MUU, har du stadig mulighed for at arbejde med Skoletjenestens værktøjer, og her får du en kort introduktion og link til at finde dem.
Den didaktiske trekant:
Den didaktiske trekant har fokus på samspillet mellem genstandsfelt, pædagogisk metode og mål, og stiller nogle vigtige spørgsmål, der kan kvalificere beslutninger, når du skal planlægge din undervisning. Den didaktiske trekant kan også bruges til at analysere et undervisningsforløb med henblik på at reflektere over indhold, form og relevans.
Læremidler i eksterne læringsmiljøer:
Mange udvikler læremidler til undervisningen, og her finder du hjælp til nogle vigtige overvejelser, når du skal udvikle et læremiddel.
Personal Meaning Mapping:
Dette er en guide, som introducerer dig til metoden Personal Meaning Mapping, og hvordan du kan anvende den i forbindelse med din egen undervisning i et eksternt læringsmiljø. Du finder også overvejelser om metoden, som kan kvalificere brugen af den.
Pædagogiske metoder:
Få et overblik over de fem forskellige pædagogiske metoder, så du kan vælge en metode, der understøtter det, du vil med din undervisning. Det kan for eksempel være dialog-, dilemma- eller genstandsbaseret undervisning.
MuseumsUndervisnings-Uddannelsen (MUU)
Skoletjenesten har i samarbejde med ODM/Organisationen Danske Museer og med støtte fra Kulturstyrelsen udviklet en efteruddannelse for museumsundervisere.
MUU’en er relevant for alle, som arbejder med ansvar for udvikling, gennemførelse og markedsføring af undervisningsaktiviteter på kulturinstitutioner – uafhængigt af kulturinstitutionens størrelse og omfanget af arbejdet.